بومی‌سازی پیستون یدک‌کشی کشتی‌های نفتکش

برای نخستین بار در کشور پیستون موتور شناور دریایی فوجی که  از جمله قطعات بسیار حساس و تاثیرگذار در موتور یدک‌کش دریایی به منظور یدک کردن  نفتکش‌هایی باوزن ٢٠٠ هزار تن، توسط فناوران داخلی در کشور طراحی و ساخته شد.

 به گزارش خبرنگار حوزه توسعه پایدار انرژی امروز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پیام حیدری، مدیرعامل شرکت دانش بنیان فنی و مهندسی پاینده صنعت آرتاسام،  با اشاره به اهمیت صادرات نفت و حمل و نقل دریایی در کشور بیان کرد: پیستون موتور شناور دریایی فوجی از جمله قطعات بسیار حساس و تاثیر گذار در موتور یدک‌کش دریایی و جهت یدک کردن  نفتکش‌هایی با وزن ٢٠٠ هزار تن است. این قطعات دارای  دقت ابعادی در حد میکرون است که قطر آن  ٢٧۵ میلیمتر و طول ٣٩٠ میلیمتر است. طراحی و ساخت قطعات فوق کاملا ابداعی بوده و در داخل یا خارج از کشور به جز شرکت فوجی ژاپن نمونه اجرایی ندارد.

 وی با بیان اینکه «محققان توانسته‌اند با تلاش‌های مستمر به طراحی و ساخت نخستین قطعات اصلی موتورهای دریایی و انواع صنایع سنگین از جمله پیستون و گژن‌پین موتورهای پیچیده و با فناوری بالا در ایران دست یابند» گفت: با توجه به اهمیت صادرات نفت، حمل و نقل دریایی در کشور و هزینه بالای تامین قطعات موتورهای دریایی محققان بر آن شدند تا با مطالعه نیازهای اساسی صنایع دریایی ایران و کشورهای منطقه در این عرصه وارد شوند.

حیدری با تاکید بر خودکفایی فنی و صنعتی گفت: ایجاد و انتقال تکنولوژی از طریق انجام عملیات طراحی و مهندسی، مشاوره و نظارت و مشارکت در طرح‌های مختلف صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاهی، دریایی و ریلی همه و همه نیازمند تلاش‌های مستمر از سوی محققان در کشور است.   

این فعال حوزه فناور در حوزه دریا بیان کرد: پیستون فوق دارای تکنولوژی طراحی و ساخت بالایی است و امکان دست‌یابی به تکنولوژی طراحی کانال خنک‌کاری در داخل پیستون را برای اولین بار در ایران فراهم آورده است.

 این فعال حوزه فناوری در ادامه افزود: از سوی دیگر دست یابی به تکنولوژِی آلیاژ سازی جهت ریخت این قطعات، ماشین کاری فرم بدنه و اوالیته بدنه پیستون با ابعاد بزرگ برای اولین بار در کشور، همچنین تکنولوژی ماشین کاری سوراخ گژن پین با دقت ١ میکرون از مهمترین مشخصات اصلی این طرح است که میتوان به آن اشاره کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن