تامین 57 درصد برق هند با انرژی غیرفسیلی

تامین امنیت انرژی درهند یک چالش بزرگ است. هند دومین کشور پر جمعیت آسیایی است و بیش از یک میلیارد نفر در آن ساکن هستند. همچنین توسعه اقتصادی و صنعتی درهند با سرعت زیادی انجام می شود که نیاز به انرژی دارد. ولی تامین انرژی فسیلی برای هند یک دغدغه بزرگ است که باعث شد تا هندی ها به فکر راه چاره باشند.

به گزارش خبرنگار بین الملل انرژی امروز، از جمله راه‌حل‌هایی که هند برای این مشکل خود پیدا کرده است می توان خرید سهام شرکتهای حوزه انرژی به خصوص در کشورهای بزرگی مانند روسیه  اشاره کرد. از طرف دیگردیپلماسی فعال در حوزه انرژی و خرید نفت و فرآورده های نفتی از کشورهای مختلف هم از دیگر سیاستهای اجرا شده درهند است.

 اما دولت هند بهترین و پایدارترین راه حل را افزایش سرمایه گذاری در انرژیهای پاک می‌دانند. هند در سالهای اخیرسرمایه گذاری درتولید برق با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیررا افزایش داده است. این کشور توانست سرمایه گذاران خارجی را متقاعد کند تا در بازار تولید برق غیر فسیلی درهند سرمایه‌گذاری کنند.

تیم باکلی رییس مرکزمطالعات اقتصاد انرژی و تحلیل مالی درهند می‌گوید: دولت هند توانایی مالی برای سرمایه گذاری در پروژه‌های تولید انرژی‌های تجدیدپذیر را ندارد ولی زمینه را برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی فراهم کرد. در نتیجه این سیاست‌گذاری طی ۱۲ ماه گذشته سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر درهند ۱۳ درصد رشد کرد و انتظار می‌رود این نرخ رشد در سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ میلادی به بالغ بر ۲۰ درصد در سال برسد.

چه کشورهایی در هند سرمایه گذاری کردند؟

  از جمله این سرمایه گذاران خارجی می توان به شرکت‌های فرانسوی و ژاپنی و تایوانی اشاره کرد.«سافت بانک» ژاپن یکی از این شرکتها است. سافت بانک اعلام کرد «۲۰ میلیارد دلار در توسعه صنعت خورشیدی درهند سرمایه گذاری می‌کند.این سرمایه‌گذاری با مشارکت شرکت «فاکس کان» متعلق به کشور تایوان و «موسسه بازرگانی بارتی» متعلق به کشورهند انجام می‌شود. شرکت «ایی دی اف» فرانسه هم در سپتامبر سال جاری از سرمایه گذاری ۲ میلیارد دلاری در پروژه های تولید انرژیهای تجدید پذیر در هند خبر داد و این سرمایه گذاری را گتم اول سرمایه گذاری در انرژیهای تجدید پذیر در هند دانست.

 از طرف دیگر پیشرفت های تکنولوژیکی درهند سبب شد تا راندمان مصرف انرژی دراین کشور بیشتر شود. پیشرفتهای ایجاد شده درصنعت تولید برق خورشیدی درهند به اندازه‌ای بود که سبب شد تا قیمت هر واحد انرژی تولید شده به کمک خورشید  ظرف پنج سال ۸۰ درصد کاهش یابد.

دولت هند اعلام کرد «تا سال ۲۰۲۷ میلادی ۵۷ درصد از تولید برق هند با کمک سوختهای غیرفسیلی انجام می‌شود». قراربراین است ۲۷۵ گیگاوات برق با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر ،۷۲ گیگا وات با  انرژی آب، ۱۵ گیگا وات برق  با کمک  انرژی هسته ای ، 88 گیگا وات با انرژی خورشیدی و ۱۰۰ گیگا وات با استفاده از دیگر  منابع انرژی غیر آلاینده تولید شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن