برنامه‌ریزی برای کاهش آلایندگی نیروگاه‌ها

دکتر حسین امیری خامکانی | نایب­‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی | سردبیر «انرژی امروز»

نیروگاه‌ها به اشکال گوناگون موجب آلایندگی زیست محیطی می‌شوند اما طی سال‌های اخیر برای کاهش این آلایندگی برنامه‌ها و تلاش‌هایی هم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و هم سایر نهادها صورت‌ گرفته است. چنانچه خبر پلمپ بعضی از نیروگاه‌ها نیز بر این اساس در رسانه‌ها منتشر شده‌است.

مهمترین علت آلایندگی نیروگاه‌ها استفاده از مازوت به‌عنوان سوخت مورد نیاز است که با تمام تلاش‌های صورت‌گرفته همچنان شاهد آن هستیم که برخی نیروگاه‌ها از این سوخت بهره می‌برند. طبیعتا تا زمانی‌ که برای مازوت و سایر سوخت‌های مایع جایگزینی در این کارخانه‌ها فراهم نشود، موضوع آلایندگی زیست محیطی نیروگاه‌ها به قوت خود باقی‌ است.

البته برای کاهش آسیب به مردم می‌توان به طور موقت برنامه‌ریزی‌هایی انجام داد. از جمله آن قطع سوخت مایع نیروگاه‌هایی است که در جوار محل‌های مسکونی ساخته شده‌اند. این نیروگاه‌ها ضروری‌است که بتوانند سوخت موردنیازشان را از طریق گاز تامین کنند.

درباره نیروگاه‌هایی که قصد ساخت آنها وجود دارد، دو رویکرد باید در پیش گرفته شود: اول اینکه آنهایی که در جوار مناطق مسکونی ساخته می‌شوند نیروگاه‌های گازی باشند که آلایندگی کمتری نسبت به سایر نیروگاه‌ها دارند، دوم اینکه در قبال نیروگاه‌هایی است که قصد استفاده از سوخت مایع یا زغال‌سنگ را دارند. موسسین این نیروگاه‌ها باید موظف شوند برای احداث فاصله قابل‌توجهی از مناطق مسکونی را رعایت کنند.

یکی از سوخت‌هایی که قابلیت استفاده در نیروگاه‌ها را دارد و در صورت تاسیس نیروگاه آن، اثرگذاری مناسبی در حوزه اشتغالزایی نیز می‌تواند داشته‌باشد، زغال سنگ است. نیروگاه های زغال سنگی را می توان در جاهایی احداث کرد که فاصله زیادی از مناطق مسکونی دارد. آلایندگی زغال سنگ از مازوت و سوخت مایع بیشتر نیست و تا حدودی می‌توان گفت آلایندگیش قابل کنترل‌تر از این نوع سوخت‌هاست. علاوه بر این اشتغالزایی در صنعت زغال‌سنگ هم بسیار بیشتر از سایر صنایع است.

ما برای بهبود وضعیت نیروگاه‌ها و سیستم‌های برق‌رسانی بنابر وضعیت زیست محیطی کشورمان باید برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهیم. به هر حال، وجود نگاهی همه جانبه در تاسیس نیروگاه‌ها ضرورتی است که نباید فراموش شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن