خودروهای برقی و برق خورشیدی دستکم گرفته شدهاند
کارشناسان میگویند، خودروهای برق و انرژی ارزان خورشیدی، قادر است تا سال 2020 مصرف سوخت فسیلی را متوقف کند.
به گزارش «انرژی امروز»، گزارش کالج سلطنتی میگوید برق خورشیدی و خودروهای پاک به عنوان گزینههایی برای تغییر بازی در استفاده از سوختهای فسیلی دستکم گرفته شدهاند.
کاهش هزینههای خودروهای برقی و پنلهای خورشیدی در تمام دنیا رشد تقاضا برای نفت را تا سال 2020 متوقف خواهند کرد.
سناریویی که با درنظر گرفتن آخرین طرحهای کاهش هزینههای تکنولوژیهای سبز و تعهد کشورها برای کاهش انتشارات پایهگذاری شده است، به این نتیجه رسیده است که برق خورشیدی و خودروهای برق عامل تغییر بازی به نفع خروج سوختهای فسیلی غیراستاندارد از چرخه مصرف هستند.
این گزارش اعلام میکند که در عرض یک دهه، سوختهای آلاینده میتوانند 10 درصد سهم بازار خود را به برق خورشیدی و خودروهای برق بدهند.
ده درصد سهم بازار آنقدر زیاد هست که بتواند معادن زغال سنگ ایالات متحده را به تعطیلی بکشاند، و از سویی بنا بر اعلام این گزارش، بین سالهای 2008 تا 2013، پنج واحد از تاسیسات بزرگ تولید برق اروپا به این دلیل که نتوانستند به هدف 8 درصد افزایش انرژیهای تجدیدپذیر برسند، 100 میلیارد یورو از دست دادند.
شرکتهای بزرگ انرژی به طور جد با چسبیدن به استراتژی قدیمی خود در تجارت، گذار به انرژی کم کربن را بسیار به تاخیر انداختهاند و بر ادامه استفاده از سوختهای فسیلی پافشاری میکنند.
تکنولوژیهای نوظهور مثل صفحات خورشیدی قابل چاپ که برق تولید میکنند، میتوانند هزینهها را کاهش دهند و از پیشبینیها جلوتر باشند.
هزینه برق خورشیدی در عرض هفت سال 85 درصد کاهش داشت و به گفته این گزارش پنلهای خورشیدی تا سال 2040 میتوانند 23 درصد و تا سال 2050 حدود 29 درصد برق تولیدی دنیا را به خود اختصاص دهند و از این رو، نیروگاههای زغال سنگ سوز کاملا برچیده شوند و سهم گاز طبیعی از تولید برق دنیا به کمتر از یک درصد برسد.
در 2035، خودروهای برقی میتوانند تا 35 درصد بازار حمل و نقل جادهای دنیا را از آن خود کنند و در 2050 این رقم به دو سوم برسد که برابر با 25 میلیون بشکه در روز نفتی است که سوزانده نمیشود.
با در نظر گرفتن این سناریو، افزایش دمای کره زمین هم بین 2.4 تا 2.7 درجه سانتیگراد نسبت به زمان قبل از صنعتی شدن محدود میشود و در صورت ادامه تعهدات کشورها در زمینه تغییرات اقلیم و پایین آوردن هزینه صفحات خورشیدی و خودروهای برقی، این گرمایش به اعدا کوچکتر 2.1 تا 2.3 درجه سانتیگراد هم خواهد رسید.
هرچند این گزارش میگوید که حذف تولید کربن از بخش برق و حمل و نقل جادهای آنقدرها کافی نیست که بتوان به اهداف اقلیمی رسید، بنابر این کاهش انتشارات از دیگر منابع چون گرمایش منازل و ساختمانها و صنایع سنگین باید در دستور کار قرار گیرد.