شرط و شروط برای دریافت الیاف کربن را نپذیرفتهایم
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: مدتی است که میخواهند به ما الیاف کربن دهند، اما شرط و شروط گذاشتهاند که نپذیرفته و کارمان را کردهایم. هر وقت به ما دادند، الیاف کربن خود را کنار میگذاریم.
رییس سازمان انرژی اتمی در بازدید خود از خبرگزاری فارس، همچنین از ورود 149 تن کیک زرد به کشور در 4 محموله پروازی خبر داد و گفت: از هفتم بهمن امسال اولین محموله از چهار محموله جدید کیک زرد وارد ایران شد که محموله چهارم انشاءالله روز سهشنبه 19 بهمن وارد کشور خواهد شد و جمعا 149 تن کیک زرد به ذخایر کشور افزوده میشود.
معاون رییس جمهور از آغاز عملیات تخلیه لولهها و تجهیزات از مواد غنی شده به منظور حسابرسی، ظرف یکی دو روز آینده خبر داد.
رییس سازمان انرژی اتمی در خصوص الیاف کربن هم با تاکید بر اینکه مشکل خاصی نداریم، گفت: مدتی است که میخواهند به ما الیاف کربن بدهند، اما چندین شرط و شروط گذاشتهاند. ما درخواستمان را مطرح کردهایم، ولی تا به حال شروط آنها را نپذیرفتهایم و کارمان را انجام دادهایم. هرگاه آنها به ما الیاف کربن دادند، ما الیاف کربن خود را کنار میگذاریم و از الیاف کربن آنها استفاده میکنیم.
وی درباره قیمتی که چینیها برای بررسی طراحیهای ایران به منظور بازطراحی راکتور اراک مطرح کردهاند گفت: به چینیها هم گفتیم شما قیمت خود را مقداری تعدیل کنید تا ما این قرارداد را امضا کنیم و فعلا هنوز روی این مسله توافق نهایی حاصل نشده، ولی بخش عمده قرارداد مورد توافق قرار گرفته است.
اینگونه نیست که هر کس اراده کند بگوییم بسمالله بفرمایید
به گزارش فارس، صالحی در ادامه این گفتوگو درباره نگرانی در خصوص دسترسیها به تاسیسات هستهای ایران و سایتهای نظامی در دوران ترامپ و واکنش ایران و سازمان انرژی اتمی گفت: اینها گمانه زنی است، اینکه وی چه اقدامی خواهد کرد باید صبر کرد. برای بازدید از سایتها، پروتکل الحاقی و مجموعه مقررات پادمانی، روشن کرده که تحت چه شرایطی این اتفاق میتواند بیفتد و اگر در چارچوب این شرایط نباشد ایران ملزم به پاسخگویی نیست. اینگونه نیست که هر کس اراده کند بگوییم بسمالله بفرمایید بازدید کنید.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر ترامپ بتواند اجماع ایجاد کند آیا در چارچوب برجام است؟ گفت: درست است که پروتکل الحاقی این اجازه را داده که از اماکنی غیر از سایتهای هستهای بازدید شود، ولی شرایط دارد. طرف باید مستند داشته باشد و بگوید اگر میخواهم بازدید کنم دلایلم این است. باید دلایل متقن و روشنی بیاورد که دلایل آنقدر مستند باشد که ایران بررسی کند و بگوید آری یا خیر. حتی وقتی بله یا خیر را تعیین کرد تازه میگوید شیوه بازرسی باید چگونه باشد. مکانیسم بازدید هم هر کشوری که پروتکل الحاقی را امضا کرده، در شیوه بازرسی میتواند نظرات خود را تامین کند. مثلا وارد اتاقی شده و میخواهد قسمتی خاص از آن را ببیند شما بقیه اتاق را میپوشانید.
صالحی افزود: سندهایی که آژانس میدهد آنقدر باید معتبر و مورد وثوق باشد که کشور مورد نظر که پروتکل را امضا کرده آن سندها را بررسی کند و در صورت تأیید در چهارچوب پروتکل و مقررات پادمان اقدام شود. اینکه همین جوری سرشان را بیندازند و بگویند ما تصور میکنیم کاری انجام میدهید به این گونه نیست و به این راحتی نیست.
هیچ مشکلی با پروتکل الحاقی نداشتهایم
رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: ما در دوره جدید یک سال است که پروتکل الحاقی را اجرا میکنیم و در این مدت هیچ مشکلی هم نداشتهایم.
وی درباره اینکه آیا در بخش تحقیق و توسعه در دوران ترامپ مشکلاتی برای صنعت هستهای ایجاد نخواهد شد؟ هم گفت: ما یک متن داریم که مبنای قضاوتمان خواهد بود. متن کاملا روشن است و میگوید تحقیق و توسعه به چه شکل، کدام ماشینها و چه تعداد در چه فاصله زمانی و چه اقدامات وسیعتری میتوان انجام داد.
صالحی توضیح داد: در تحقیق و توسعه متن را ملاک عمل قرار میدهیم و متن هم واضح و روشن است.
دستورالعمل رییس جمهور درباره پیشران خوب جلو میرود
رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگری درباره دستور رییس جمهور به سازمان انرژی اتمی برای طراحی و ساخت پیشران و همینطور مطالعه و طراحی تولید سوخت پیشران و اینکه سازمان تا الان چه اقداماتی را صورت داده؟ گفت: خوشبختانه کار خوب جلو میرود. پیشران در حقیقت یک راکتور کوچک است و چیز خاصی نیست. راکتوری کوچک است و فقط اینکه اندازهاش کوچک میشود تا در کشتی جای بگیرد و اگر زیردریایی باشد نمیتواند وزنش زیاد باشد، چرا که خود زیردریایی خیلی نمیتواند وزن داشته باشد، مگر اینکه خیلی بزرگ باشد.
صالحی گفت: در مورد زیردریایی، باید این راکتور خیلی سایزش کوچک باشد و باید این ملاحظات را داشت، والا اصل طراحی راکتور مشکلی نیست و ما در شرایط فعلی قادر به طراحی آنها هستیم. اما مسله مهم جاسازی تجهیزات راکتورهای پیشران است که آنها را مهم میکند. یعنی چیدمان اجزاء آنها باید خیلی فشرده باشد و این موضوع را کمی پیچیده میکند و بنده دستورالعملی را برای همکاران تعیین کردهام که چه اقداماتی را انجام دهند و برای اینکه کار سریعتر پیش برود، ما ضمن پیش بردن امر طراحی هستهای بعد فشردگی تجهیزات را نیز جداگانه پیش میبریم.
وی توضیح داد: در مرحله نخست و آزمایشی میتوانیم قلبی مشابه قلب هستهای بسازیم و با برق گرمای لازم را ایجاد کرده اما بقیه تجهیزات جانبی را به آن وصل کنیم، یعنی پیشران را بدون قلب هستهای بسازیم و همزمان روی طراحی قلب هستهای کار کنیم و هر زمان که قلب هستهای ساخته شد، فقط قلب را جابهجا کنیم.
تجاری سازی صنعت هستهای
معاون رییس جمهور در پاسخ به این سوال که در دولت فعلی صنعت هستهای از جنبه راهبردی خارج شده است و اینکه شما بر این اعتقاد هستید یا خیر؟ اظهار داشت: راهبردی را باید تعریف کنیم که چیست. اگر منظور از راهبردی این است که ما میخواهیم به سمت سلاح هستهای برویم، که این را مقام معظم رهبری صریحا فرمودهاند تولید، انباشت و به کارگیری سلاح هستهای حرام است. پس ما اگر راهبردی را به آن مفهوم تعریف کنیم، ما به دنبال آن نیستیم.
وی ادامه داد: در دولتهای قبل هم به دنبال آن نبودیم. اما در دولتهای قبل بعد از خاتمه جنگ، فعالیتهای هستهای ایران مجدداً سرعت گرفت. در طول جنگ به این خاطر نشد بوشهر را بسازیم چون هیچ کشوری با ما همکاری نکرد. ضمن اینکه عراق اواخر جنگ دو سه بار هم آنجا را بمباران کرد و این خطر وجود داشت و حتی یک مهندس آلمانی هم آنجا کشته شد.
صالحی گفت: بعد از جنگ وقتی که تصمیم گرفته شد دوباره فناوری هستهای را احیا کنیم، تجربه جنگ به ما آموخت که حتما باید زمینه تامین سوخت مطمئن نیروگاههای خود را فراهم سازیم. همین نیروگاه بوشهر را که داریم اگر بخواهیم یک جا بخریم حدود پنج میلیارد دلار ارزش دارد که میشود 20 هزار میلیارد تومان و همین نیروگاه بوشهر امروز 20 هزار میلیارد تومان میارزد.
وی ادامه داد: شما مجسم کنید یک پروژه 20 هزار میلیارد تومانی داشته باشید، ولی سوخت آن را نداشته باشید مثل اینکه خودرو داشته باشید ولی بنزین نداشته باشید. این موضوع را در جنگ متوجه شدیم که برای تامین نیازهای استراتژیک حتما باید خوداتکا باشیم.
رییس سازمان انرژی اتمی با طرح این پرسش که زمینههای تامین سوخت چیست؟ گفت: اکتشاف و استخراج، غنی سازی، ساخت سوخت، یعنی باید این توانمندی را داشته باشیم که ماده اولیه را از زمین استخراج کرده و بعد آن را به یواف6 تبدیل و سپس غنی کرده و به سوخت تبدیل و بعد به مجتمع سوخت تبدیل کنیم و سپس در راکتور قرار دهیم. ما باید این زمینه را فراهم کنیم به همین خاطر بعد از جنگ تحمیلی وقتی که قرار شد نیروگاه بوشهر را بسازیم گفته شد که ملزومات سوخت مطمئن را نیز باید پیشبینی کنیم و نیاز به غنی سازی احساس شد. آن موقع کسی نبود که غنی سازی را به ما بیاموزد، کسی هم نبود که این تکنولوژی را به ما منتقل کند و همه چیز باید از داخل تامین میشد.
معاون رییس جمهور اضافه کرد: وقتی از صفر شروع میکنید و کسی نیست که به شما کمک کند، آن موقع بحث صرفه اقتصادی مطرح نیست. آن زمان حاکمیت برای خوداتکایی و آینده کشور سرمایهگذاری میکند. دولت طبق مصوبه مجلس در نظر داشت و دارد که در فاصله زمانی 30 سال 20 هزار مگاوات برق هستهای تولید کند. وقتی میخواستیم سوخت بسازیم نمیخواستیم یک شبه این کار را انجام دهیم. از اکتشاف تا ساختن سوخت یک پروژه 20 ساله است که شما به تولید سوخت مطمئن برسید و کلی باید تجربه به دست بیاورید.
وی گفت: همزمان این کارها شروع شد تا زمان برجام. دولت و حاکمیت خرج میکرد برای اینکه ایران این تکنولوژی را به دست آورد، آن زمان هزینهای که ایران میکرد بر اساس رویه هزینه – فایده نبود که بگوید من این را میدهم که اینقدر بهره اقتصادی بگیرم. ما الان به این صنعت دست یافتیم، ولی به بلوغ رساندنش نیازمند کار بیشتر است بخصوص در زمینه سوخت.
یادداشت تفاهمی که با روسها امضا شد
صالحی ادامه داد: در حال حاضر در فناوری غنی سازی مشکل ما رفع شده است و در زمینه سوخت و تولید سوخت مطمئن، یادداشت تفاهمی را با روسها داشتیم و در دو هفته گذشته در سفر آقای کمالوندی به مسکو هم نقشه راهی را امضا کردیم که روسها در ساخت سوخت به ما کمک کنند. از حالا به بعد انتظار میرود که صنعت هستهای را با در نظر گرفتن هزینه – فایده یعنی تجاری سازی پیش ببریم.
وی یادآور شد: البته باید بیشتر کار کنیم. در حال حاضر یک نیروگاه کار میکند و برای دو نیروگاه دیگر قرارداد بستهایم و تا ده سال آینده این دو نیروگاه نیز وارد مدار میشوند. تا 10 رییس سازمان انرژی اتمی گفت: اگر قرار باشد سوختی که از روسیه میخریم مثلا A میلیون دلار باشد و اگر قرار باشد این سوخت در ایران با 10 تا A میلیون دلار تولید شود، این بی معنی میشود. برای اینکه عمر نیروگاه 60 سال است و ما هر سال باید 10 برابر سوختی که میتوانیم از خارج بخریم، هزینه کرده که خودمان بتوانیم سوخت تولید کنیم. این نقض غرض میشود. باید سوختمان را تامین کنیم، ولی به صورت منطقی.