صدر پروانه برای احداث 38 نیروگاه خورشیدی در فارس

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس با اشاره به مذاکرات انجام شده با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای احداث 100 نیروگاه خورشیدی، از صدور 38 پروانه نیروگاهی به ظرفیت 496 مگاوات خبر داد.

به گزارش «انرژی امروز» از استانداری فارس، یدالله رحمانی، با بیان این‌که برای احداث 38 واحد نیروگاه خورشیدی در فارس به 22 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز است، گفت: برآورد سرمایه‌گذاری برای 100 نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 2300 مگاوات، 115 هزار میلیارد ریال بود.

او خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که با توجه به و پتانسیل‌های استان در برنامه‌های اقتصاد مقاومتی با جدیت در دست پیگیری بوده و هست، احداث نیروگاه‌های خورشیدی و نیروگاه‌های مقیاس کوچک گازی است.

رحمانی گفت: از مجموع 38 پروانه احداث نیروگاه خورشیدی، تاکنون مکان‌یابی 21 واحد با ظرفیت 170 مگاوات قطعی و احداث 5 نیروگاه آغاز و قرارداد خرید تضمینی برق تولیدی این 5 نیروگاه با ظرفیت 50 مگاوات، با سازمان انرژی‌های نو ایران، منعقد شده است.

او پیش‌بینی کرد که تعداد واحدهای نیروگاه‌های در دست احداث استان فارس تا پایان امسال به حداقل 10 واحد برسد و گفت: میزان سرمایه‌گذاری برای احداث هر مگاوات نیروگاه خورشیدی را حدود 45 میلیارد ریال اعلام و خاطرنشان کرد: این نیروگاه‌ها عمدتاً در شیراز، جهرم، لار، لامرد، داراب، اقلید، آباده، خرامه، صفاشهر، سعادت شهر، بوانات، فسا، سروستان، نی ریز، فراشبند و کازرون احداث خواهد شد.

رحمانی اظهار کرد: هم‌چنین احداث یک نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 100 مگاوات نیز در شهرستان اقلید مکان‌یابی شده که قرار است با محوریت شرکت برق منطقه‌ای فارس و با همکاری سازمان انرژی‌های نو ایران به اجرا دربیاید.

معاون استانداری فارس گفت: بانک حکمت ایرانیان نیز برای احداث سه واحد نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی و یک کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی در مجموع با 1750 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری وارد عمل شده که ظرف دو ماه آتی کارخانه مذکور بهره‌برداری خواهد شد و عملیات احداث سه واحد نیروگاهی نیز با توجه به صدور همه مجوزها به‌زودی آغاز خواهد شد.

وی افزود: در بحث نیروگاه‌های مقیاس کوچک گازی نیز تاکنون موافقت اولیه برای احداث 34 نیروگاه در نقاط مختلف استان از سوی شرکت برق منطقه‌ای فارس با ظرفیت اسمی تولید 542 مگاوات، سرمایه گذاری 10 هزار و 840 میلیارد ریال و اشتغال حداقل250 نفر صادر شده است.

معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس افزود: مکان‌های پیش‌بینی شده برای احداث این نیروگاه‌ها در شهرستان‌های شیراز، جهرم، داراب، خرم بید، مرودشت، ارسنجان، سپیدان، کازرون، کوار، خرامه، نورآباد ممسنی، فراشبند و نی‌ریز است.

رحمانی ادامه داد: از مجموع 34 نیروگاه مذکور، قرارداد خرید تضمینی هشت نیروگاه به ظرفیت 85 مگاوات منعقد شده که تا پایان سال 95، کار احداث شش نیروگاه با ظرفیت 43 مگاوات در شهرک صنعتی شیراز، شهرک صنعتی آب باریک، شهرک صنعتی زرقان، شهرک صنعتی سپیدان و شهرک صنعتی فیروزآباد پایان یافت و به بهره‌برداری رسید.

معاون استانداری فارس یادآور شد: از طریق شرکت توزیع برق استان فارس، 30 قرارداد خرید تضمینی احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک با ظرفیت 59 مگاوات با سازمان انرژی‌های نو ایران منعقد شده که مجموع قراردادهای خرید تضمینی منعقد شده در حوزه نیروگاه‌های مقیاس کوچک گازی را به 38 نیروگاه با ظرفیت 144 مگاوات می‌رساند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن