تاثیر خوردگی حفره ای بر انفجار خطوط انتقال نفت و گاز فراساحلی
«بررسی تاثیر خوردگی حفره ای بر انفجار خطوط انتقال نفت و گاز فراساحلی با استفاده از تئوری احتمال شکست» عنوان مقاله ای است که در نوزدهمین همایش صنایع دریایی ارائه شده است.
به گزارش «انرژی امروز»، در چکیده این مقاله آمده است: خوردگی حفره ای یکی از خطرناکی ترین گونه های موجود و محتمل خوردگی شیرین به دلیل وحود فرآورده های نفتی برای خطوط لوله انتقال نفتی گازی به شمار می رود که سبب نازک شدگی جداره خط لوله شده و در نتیجه آن موجب کاهش مقاومت خط لوله در برابر بارهای محیطی و عملیاتی می گردد، که در برخی موارد باعث نشست یا انفجار خط لوله می شود.
تحقیق حاضر با بررسی مدل های تجربی به پیشبینی حداکثر میزان عمق خوردگی حفره ای می پردازد و به دنبال آن با بررسی وضعیت سلامتی یک خط لوله در منطقه گازی پارس جنوبی، با در نظر گرفتن دو حالت خورده شده و سالم به تعیین احتمال شکست خط لوله در برابر فشار داخلی با استفاده از روش قابلیت اطمینان مرتبه اول و همچنین روش نمونه برداری مونت-کارلو مطابق استانداردهای DNV،API و ASME می پردازد.
در نهایت برای بررسی تاثیر خوردگی حفره ای بر روی پارامتر های طراحی و هندسی خطلوله، تحلیل حساسیت با استفاده از شاخص گاما در طی چند زمان شاخص در حین سرویس دهی خط لوله انجام پذیرفته است. اینگونه نتیجه گرفته شده است که خوردگی حفره ای تاثیر ویژه ای بر روی سلامتی و میزان مقاومت خط لوله در برابر انفجار دارد و فشار داخلی و ضخامت خط لوله مهمترین عولمل بر روی احتمال شکست لوله محسوب می شوند.
محل ارائه: نوزدهمین همایش صنایع دریایی
نوع مقاله: کنفرانسی
نویسندگان:
عبدالرحیم طاهری1، محمد مهدی شبانی2، عباس اعتمادیان3
1استادیار سازه های دریایی، دانشگاه صنعت نفت
2کارشناسی ارشد سازه های فراساحلی، دانشگاه صنعت نفت
3کارشناسی مهندسی ماشین آلات دریایی، دانشگاه صنعت نفت
کلیدواژگان:
خطوط لوله دریایی، خوردگی، انفجار
ایمیل مسئول مقاله: Rahim.taheri@put.ac.ir