تحلیل‎ فرایند‎ انتقال ‎تکنولوژی ‎در ‎قراردادهای ‎نفتی ‎ایران مطالعه موردی تحلیل مدل‎ جدید (IPC)

« تحلیل‎ فرایند‎ انتقال ‎تکنولوژی ‎در ‎قراردادهای ‎نفتی ‎ایران مطالعه موردی تحلیل مدل‎ جدید (IPC) » عنوان مقاله ایست که در آخرین شماره (54) مجله مطالعات اقتصاد انرژی به چاپ رسیده است.

به گزارش «انرژی امروز» در چکیده این مقاله می خوانیم: این مقاله ضمن بیان جزییات پیچیدگی‌های مراحل عملیات نفتی در بخش بالادستی، ویژگی‌های این بخش با سیستم‌ها و محصولات پیچیده مقایسه خواهد شد. همچنین با روش بررسی تاریخی دوره‌ها و مراحل استراتژیک نفتی صنعت نفت ایران در قبل و بعد از انقلاب، 3 مدل انتقال و ارزیابی تکنولوژی در قراردادهای نفتی را ارائه و در انواع نسل‎های بیع متقابل بررسی می‌شود.

بر اساس نتایج تحقیق مشاهده می‌شود که مدل فرایند انتقال تکنولوژی در صنایع نفتی ایران بایستی با برنامه‎ریزی کلان به‌صورت مدل بالا به پایین در زنجیره‎تأمین این صنعت صورت گیرد. همچنین پس از تبیین فرایند انتقال تکنولوژی در مدل ‎جدید قراردادهای ‎نفتی ‎ایران معروف ‎به IPC، نتیجه می‌گیریم که با وجود انتقادات فراوان منتقدان، اجرای صحیح شرایط این قرارداد در کنار یک نظام نوآوری بخشی، می‌تواند با استفاده از جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش تکنولوژی‌های منتخب، مزایای فراوانی داشته باشد.

از جمله این مزایا می‌توان به سرریز ‎دانش تکنولوژی ‎نرم بواسطه مدیریت‎های چرخشی و انتقال دانش‎ ضمنی و ایجاد یکپارچگی در سیستم‏ها‎ و‎ محصولات‎ نفتی (که به نوعی سیستم‌ها و محصولات پیچیده CoPs محسوب می‏شوند) اشاره نمود. لذا اجرای این نوع قرارداد، با وجود ضعف‌ها، می‎تواند به ادامه فرایند حرکت رو به جلوی صنعت نفت کمک نماید.

کلیدواژگان:

انتقال تکنولوژی، قرارداد IPC، تکنولوژی نرم، سیستم های پیچیده

مجله: مطالعات اقتصاد انرژی

نوع مجله: علمی- پژوهشی

نویسندگان:

سیده مریم محمدی1، منوچهر منطقی2، زهرا محمدی3، ندا گرشاسبی نیا4

1 دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی دانشگاه علامه طباطبایی

2صنعتی مالک اشتر

3دکتری مهندسی شیمی

4دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی دانشگاه علامه

ایمیل مسئول مقاله: s_m_mohammadi2@yahoo.com

سال انتشار: پاییز 96

فایل دریافت مقاله:

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن