اثر نانو ذرات در بهبود خواص غشای اولترافیلتراسیون در فرآیند تصفیه آب تولیدی همراه نفت

« بررسی تجربی‌اثر نانو ذرات در بهبود خواص غشای اولترافیلتراسیون در فرآیند تصفیه آب تولیدی همراه نفت» عنوان پایان نامه ایست که در دانشگاه تربیت مدرس ارائه شده است.

به گزارش «انرژی امروز»، در چکیده این پایان نامه آمده است: آب تولیدی بیشترین حجم ضایعات تولید در صنایع نفت و گاز می باشد که در آن گستره وسیعی از آلاینده های آلی و معدنی موجود است. به دلیل افزایش حجم آب تولیدی در سالهای اخیر و اثرات مخرب و مضر آن بر محیط زیست، این ضایعات به یکی از دغدغه های زیست محیطی تبدیل شده است. در مناطق نفت خیزی چون ایران، توجه به مدیریت و تصفیه آب تولیدی امری مهم می باشد.

به طور متداول آب تولیدی با روش های مختلفی تصفیه می شود که هر کدام از این روش ها دارای مزایا و محدودیت هایی می باشد. در انتخاب روش مناسب برای تصفیه آب تولیدی بایستی خصوصیات کمی و کیفی آب تولیدی مورد تصفیه و امکانات و شرایط و تجهیزات موجود را مورد بررسی قرار گرفت و مناسب ترین روش تصفیه را انتخاب نمود. فرآیند غشایی به عنوان یک فرآیند جدید در تصفیه ی پساب نفتی به کار می رود .

 در این پژوهش به ساخت و ارزیابی غشای پلیمری از جنس پلی اترسولفون و غشا ماتریس آمیخته با نانوذره در تصفیه آب تولیدی همراه با نفت پرداخته شده است. تاثیر هر یک از عوامل گفته شده بر ساختار غشا (ریخت شناسی و آبدوستی) و عملکرد میزان شار آب، پس‌دهی روغن، میزات تخلخل ، زاویه تماس و اثر پارامتر های عملیاتی مثل دما و فشار مورد بررسی قرار گرفته است.

افزایش غلظت پلیمر باعث افزایش ضخامت غشا و کاهش شار آب شد. غشای پلیمری حاوی 13 درصد وزنی پلی اتر سولفون در غلظت های مختلف آب تولیدی همراه با نفت بهترین عملکرد تصفیه را داشت. با افزودن نانو ذرات تا 10 درصد وزنی ، شار آب نسبت به حالت بدون نانو ذره افزایش محسوسی داشت. اما بهترین حالت افزایش شار در نمونه حاوی 7 درصد وزنی نانو ذره مشاهده شد. و همچنین از آزمون‌های زاویه تماس و تخلخل این نتیجه گیری به دست آمد که نمونه 7 درصد وزنی از نانوذره بهترین کارایی را دارد. در پایان برروی نمونه 7 درصد وزنی پارامتر های عملیاتی مانند فشار و دما بررسی گردید که با افزایش فشار و دما، شار تراوش افزایش یافت.

کلیدواژگان: آب تولیدی، غشای اولترافیلتراسیون، نانوذره

نویسنده: سینا فخاریان تربتی

استاد راهنما: سید سعید حسینی

لینک ارتباطی با استادراهنما: http: www.modares.ac.ir ~saeid.hosseini

سال انتشار: بهمن 95

فایل دریافت پایان نامه: 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن