شناسایی عیوب لوله حامل سیال با استفاده از روش ردگیری اندرکنش دینامیکی بار متحرک خارجی

« شناسایی عیوب لوله حامل سیال با استفاده از روش ردگیری اندرکنش دینامیکی بار متحرک خارجی» عنوان پایان نامه ایست در مقطع دکتری تخصصی که در دانشگاه تبریز ارائه شده است.
به گزارش «انرژی امروز» در چکیده این مقاله می خوانیم: نعتی به کارگرفته می شود. در آسیب های ناشی از ارتعاش مخرب لوله هایی که اجزای یک نیروگاه یا دیگر تأسیسات صنعتی را به یکدیگر مرتبط مینمایند، یکی از دلایل اصلی در از بین رفتن زمان تولید، خرابی و در نهایت آتش سوزی در تأسیسات صنعتی به شمار میرود. همچنین در نیروگاه های هستهای که سیال پرفشار توسط لوله ها حمل میشود احتمال بروز این آسیب ها فراوان است. بنابراین حصول به روشی به عنوان شناسایی خرابی در لوله های حامل سیال از ضرورت ویژه ای برخوردار است.
هدف از انجام این پژوهش، ابتدا بررسی اثر جریان داخلی سیال بر مشخصه های ارتعاشی یک لوله در قالب روش های نظری میباشد. سپس به منظور تحلیل ارتعاش اجباری لوله حامل سیال، اثر عبور بار متحرک خارجی مدنظر قرار میگیرد و در ادامه روشی برای شناسایی خرابی در لوله ها مبتنی برروشهای کلاس بندی داده ها پیشنهاد میگردد.
در قسمت اول رساله، دستگاه معادلات دینامیکی سیستم یک لوله حامل سیال، همراه با بار متحرک خارجی که شامل برهم کنش سه گانه میان لوله و سیال و بار متحرک مدل سازی می شود و سپس بعد از حل معادله ارتعاشی سیستم، تاریخچه زمانی شتاب از نقطه میانی سازه برداشت می-شود. سیگنالهای بدست آمده شتاب با استفاده از روش تبدیل فوریه زمان کوتاه از قلمرو زمان به قلمرو فرکانس انتقال داده می شوند که این فرکانسها به عنوان ویژگی برای شناسایی خرابی در الگوریتم فازی-ژنتیک مورد استفاده قرار میگیرد و سناریو های مختلف خرابی تعریف می شود که با استفاده از این روش می توان محل و شدت ترک را با دقت شناسایی کرد.
در قسمت دوم، معادلات دینامیکی سیستم برای تیر دو سر مفصل تغییر داده شده و تمامی مراحل بالا تکرار میگردد و همچنین، در راستای عملی سازی روش پیشنهادی، مدل یک تیر دو سر مفصل در محیط آزمایشگاهی ساخته شده و ارابه با جرم و فنر از روی تیر عبور داده شده است و با استفاده از همین روش محل و شدت خرابی شناسایی گردیده است که این امر گویای عملی بودن روش در واقعیت می باشد. بنابراین با استفاده از این روش یک سیستم مکانیکی پرتابل هوشمند برای شناسایی محل و عمق ترک پیشنهاد میگردد.
کلیدواژگان: شناسایی عیوب، لوله های حامل سیال، اندرکنش دینامیکی، بار متحرک
نویسنده: مهدی کوهدرق
استاد راهنما: محمدعلی لطف اللهی یقین
لینک ارتباطی با استادراهنما: lotfollahi@tabrizu.ac.ir
سال انتشار: بهار 95
فایل دریافت پایان نامه:



