بازار داغ خرید و فروش کربن در دنیا

عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت در کارگاه تخصصی مدیریت کربن بازار خرید و فروش گواهی های کربن را در دنیا به عنوان بازار داغ عرصه تجارت معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز»، وی با تاکید بر اینکه در کشورهای پیشرفته توسعه طرح های مدیریت کربن به یک اجبار تبدیل شده گفت: در کشورهای توسعه یافته شرکتی هایی که نتوانند به استانداردهای محیط زیستی لازم برسند و گواهی مورد نظر را دریافت کنند، مجبورند به دولت خود مالیات های گزافی پرداخت کنند. از این رو در این کشورها گواهی های محیط زیستی و مدیریت کربنی از اهمیت زیادی برخوردار است.

در بسیاری از این کشورها ظرفیت و تکنولوژی لازم برای رسیدن به استانداردها و گواهی های بین المللی وجود دارد ولی توسعه آن بسیار هزینه بر است. از این رو این کشورها ترجیح می دهند تا سرمایه های مادی و معنوی خود را در کشورهای دیگری پیاده کرده و در گواهی های آن ها سهیم شوند. از آنجایی که قوانین و استانداردهای محیط زیستی مختص یک کشور نیست و در تمام نقاط دنیا اعتبار دارد، گواهی صادر شده در همه جای دنیا معتبر خواهد بود و برخی کشور ها نیز این گواهی ها را در بازارهای معاملات کربن خرید و فروش می کنند.

دکتر کاشفی این بازارها را همانند بازار ارز و طلا تشبیه کرد و گفت: هر لحظه قیمت کربن در هر ننقطه از دنیا در حال تغییر است و بسیاری از طریق خرید سهام و تجارت لحظه ای در این بازار همانند بازار ارز سود می کنند. مشاوران اقتصادی فروش کربن در این بازارها نیز امروزه از افراد بسیار پرمشغله به شمار می آیند.

در تصویر زیر برخی از بزرگترین بازارهای دنیا با ذکر مشخصات ارائه شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن