مذاکره با ترکیه درباره پروژه داپ/ طرف افغان بنای همکاری در حقابه هیرمند ندارد

معاون وزیر نیرو در امور آب از برگزاری جند نشست حضوری با ترکیه برای اولین بار در یک سال گذشته خبر داد و گفت: بنا بود مذاکرات و نشستها ادامه داشته باشد اما به بهانه کرونا، زلزله و انتخابات به تاخیر افتاد.

به گزارش «انرژی امروز» از ایلنا، محمد جوانبخت در جمع خبرنگاران درباره برنامه ابران برای مواجهه با پروژه داپ و تاثیر سدسازی های ترکیه بر ایران اظهار داشت: بسیاری از پروژه ها درون سرزمین کشور همسایه انجام می شود و پروتکل و روش‌های متعارف و خاص خود را برای پیگیری دارد اما قطعا ما موضوع را پیگیری می کنیم.

وی با بیان اینکه قرار بود در این زمینه نشستی با طرف ترک داشته باشیم، افزود: البته نمی توانیم به جزییات اقدامات همسایگان اشاره کنیم، فقط ما می توانیم به محدودیت های ناشی از اقدامات همسایگان در کشور خودمان اشاره کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب از برگزاری دو تا سه نشست حضوری برای اولین بار در یک سال گذشته خبر داد و گفت: بنا بود مذاکرات و نشستها ادامه داشته باشد اما به بهانه کرونا، زلزله و انتخابات به تاخیر افتاد.

وی ابراز امیدواری کرد که مباحث به خوبی پیگیری شود.

جوانبخت گفت: به جهت مناسبات منطقه ای که کشورها باهم دارند بنا بر این است که عجالتا موضوع با ترکیه به نتیجه برسد، بعد بقیه کشورها هم هماهنگ می شوند.

وی درباره مذاکرات با افغانستان در خصوص حقابه هیرمند تصریح کرد: وزارت نیرو بر اساس معاهده بین دو کشور مسئول اقدامات فنی و حقوقی است که همه را با برگزاری جلسه کمیساران و سایر جلسات را با حضور وزیر نیروی کشورمان پیگیری کرده و ادامه خواهد داد.

معاون وزیر نیرو تاکید کرد: وقتی منابع آبی هر منطقه ای با مشکل مواجه شود وزارت نیرو کوتاهی نمی کند، یقینا طرح های جایگزین داریم و اجازه نمی دهیم در منطقه ای که بر اساس معاهده هیرمند وابسته به آب است در حوزه آب شرب مشکل داشته باشد.مثلا آبهای زیرزمینی و انتقال آب از حوضه های نزدیک روش‌های مرسومی است که بکار گرفته خواهد شد.

وی درباره نصب دستگاه سنجش آب ورودی به ایران بیان داشت: این موضوع بشدت از طرف ایران پیگیری می شود و کمیته فنی تشکیل شده ولی متاسفانه در فرهنگ آبهای مرزی ترمی به نام بالادست و پایین دست داریم که رفتار این دو با هم متفاوت است.

وی ادامه داد: طبیعتا دستگاه اندازه گیری دریافت آب کشور را شفاف می کند ولی به نظر می رسد طرف مقابل در نظر دارد به سختی همراهی کند.

جوانبخت درباره مذاکرات آبی با عراق نیز تصریح کرد: مناسبات ایران و عراق بویژه در سال جاری خوب بوده، مشکلی نداریم و سوتفاهمات سال‌های گذشته مرتفع شده است.

وی ادامه داد: چند روز گذشته وزیر نیرو با حضور در کنفرانس آب بغداد و سخنرانی در این جلسه شرایط خوبی را رقم زد.

جوانبخت گفت: ما اکنون مشکلی با عراق نداریم، وعده وعیدها را گذاشته ایم و نشست کمیته مشترک خواهیم داشت و سوتفاهمی نخواهد بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن