آتش گرفتن کشتی باری در هلند؛ نگرانی از وقوع یک فاجعه زیست محیطی

نیروهای امداد هلند شامگاه پنج‌شنبه همچنان درگیر مسابقه‌ای با زمان بودند تا با اطفای حریق در کشتی باری آتش گرفته در آب‌های این کشور، از وقوع یک فاجعه زیست محیطی جلوگیری کنند.

به گزارش «انرژی امروز» از یورونیوز، بیش از دو روز است که این کشتی می‌سوزد و به گفته گارد ساحلی «اگرچه شدت آتش نسبت به روز گذشته کاهش یافته، اما آتش سوزی همچنان ادامه دارد و هنوز دود زیادی دیده می‌شود».

آنها که به کمک یک یدک‌کش و یک هواپیما سعی دارند حرکت کشتی روی آب و فاصله آن با دیگر کشتی‌های در حال حرکت را کنترل کنند، همچنین اعلام کردند که هنوز وضعیت کشتی به اندازه کافی ایمن نیست تا بتوان یک تیم از کارشناسان را در آن مستقر کرد.

این کشتی که «فریمانتل های‌وی» نام دارد و با پرچم پاناما در حرکت بود، یک کشتی باری ۱۸۵۰۰ تنی است که هنگام حادثه، حدود ۳ هزار خودرو از جمله ۲۵ خودروی برقی را حمل می‌کرد. این کشتی بندر برمرهافن آلمان را به مقصد پورت‌سعید در مصر ترک کرده بود و قرار بود بعد از آن نیز به سنگاپور (به عنوان مقصد نهایی) برود.

در بیانیه گارد ساحلی آمده است: «در تصاویر گرفته شده، آسیب روی کشتی قابل مشاهده است. رنگ آن در حال کنده شدن است و البته هنوز هیچ شکاف یا حفره‌ای در بدنه آن مشاهده نشده است.»‌

یکی از بدترین سناریوهای مطرح درباره این کشتی، غرق شدن آن است که در این حالت یک فاجعه زیست محیطی رقم می‌خورد.

مارک هاربرز، وزیر زیرساخت و مدیریت آب هلند در نامه‌ای به پارلمان هشدار داد که در صورت نشت سوخت این کشتی، با توجه به جریان‌های فعلی آب و وزش باد، این آلودگی‌ها خطری جدی برای زیستگاه‌های حساس پرندگان منطقه خواهند بود.

جزایر آملند و ترشلینگ که کشتی باری «فریمانتل های‌وی» در نزدیکی آنها دچار حادثه شده، جزو هشت جزیره هلندی هستند که بین دریای وادن و دریای شمال قرار دارند.

دریای وادن که در امتداد یک منطقه ساحلی از هلند تا دانمارک کشیده شده، به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و دارای تنوع غنی از بیش از ۱۰ هزار گونه آبزی و خشکی‌زی است.

این نگرانی وجود دارد که مقادیر زیاد سوخت و سایر آلاینده‌های مضر برای محیط زیست، از این کشتی باری خارج شود و پارک ملی منحصر به فرد دریای وادن را دچار یک خطر جدی کند.

علت وقوع آتش سوزی هنوز مشخص نیست. به گفته گروه «شویی کیسن کایشا» مالک ژاپنی این کشتی، ممکن است یکی از ۲۵ خودروی الکتریکی که در کشتی بودند، منشاء آتش سوزی باشد که اندکی بعد از نیمه‌شب سه‌شنبه آغاز شد.

این حادثه تا کنون یک کشته و دست‌کم ۲۲ زخمی برجای گذاشته است. قربانی این حادثه، ملوانی اهل کشور هند بود که پس از عملیات تخلیه در داخل یک قایق نجات جان خود را از دست داد.

گروه «شویی کیسن کایشا» همچنین مالک کشتی کانتینری «اور گیون» بود که در سال ۲۰۲۱ میلادی کانال سوئز را مسدود کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن