افزایش ۶ میلیون لیتری ظرفیت تولید بنزین تا کمتر از دو سال آینده

معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: فاز نخست پالایشگاه مهر خلیج فارس با ۵۰ درصد ظرفیت تا کمتر از دو سال آینده به بهره برداری می‌رسد و حدود شش میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور اضافه خواهد شد.

به گزارش «انرژی امروز» ایسنا، سردار اسدالله حاجی زمانی با بیان این‌که پالایشگاه مهر خلیج فارس در مجاورت پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء در حال احداث است، اظهار کرد: تاکنون این پالایشگاه ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با تکمیل آن ظرفیت تولید بنزین کشور ۱۳ میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با بیان این‌که تا کمتر از دو سال آینده فاز نخست این پالایشگاه با ۵۰ درصد ظرفیت به بهره برداری خواهد رسید، تصریح کرد: فازهای بعدی نیز در مدت کوتاه به بهره برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه بنزین همیشه مسئله‌ای بود که نسبت به فشار تحریم‌های ناعادلانه غرب در زمینه واردات آن، نگرانی‌هایی وجود داشت اما با احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس که اجرای آن را قرارگاه برعهده داشت، این نگرانی رفع شد و در زمینه بنزین به خودکفایی رسیدیم، گفت: ظرفیت تولید روزانه بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۴۵ میلیون لیتر در روز است و در حالی که متوسط مصرف بنزین کشور به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده، حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد نیاز بنزین کشور از این پالایشگاه تأمین می‌شود.

سردار حاجی زمانی در خصوص پالایشگاه آناهیتا اظهار کرد: انجام کار این پالایشگاه در مراحل اجرایی و ابتدایی است و در آینده اجرای آن کامل شود در خصوص تهاتر نفتی برای اجرای پروژه نیز باید گفت که دولت برای پروژه‌ها اولویت تعیین می‌کند و پروژه‌هایی که اولویت بیشتری داشته باشد تزریق منبع در آنها صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به فعالیت‌های این قرارگاه در توسعه میدان گازی پارس جنوبی گفت: توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶، ۲۲ تا ۲۴ و فاز ۱۳ برعهده قرارگاه بوده که در مجموع حدود ۱۶۸ میلیون مترمکعب در روز تولید گاز این پروژه‌ها است؛ در واقع حدود ۱۹ درصد نیاز کشور را این پروژه‌ها در زمینه گاز تأمین می‌کنند، همچنین احداث حدود ۶۰۰۰ کیلومتر خطوط انتقال نفت و گاز، حفاری ۹۹ حلقه چاه در میادین نفتی با مجموع تولید ۱۳۰ هزار بشکه در روز و احداث ۶۲ سد که حدود ۴۵ درصد ظرفیت مخازن ذخیره آب کشور را شامل می‌شود، از دیگر اقدامات قرارگاه است.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن