ایجاد 44 هزار شغل دائم با احداث 550 مگاوات نیروگاه فتوولتائیک در کشور

اشتغالزایی یكی از اصلی‌ترین مزایای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر جهان بوده است

توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر از نوع فتوولتائیک در مقیاس کوچک یا ظرفیت محدود به دوبرابری انشعاب کنتور برق در کشور در حال انجام است و در مقیاس مذکور به‌دلیل جنبه‌های متفاوت در مزیت‌های نسبی آن در کشور توسعه می‌یابد؛ به‌طوری‌که با احداث 550 مگاوات از این نیروگاه‌ها 44 هزار شغل دائم ایجاد می‌شود.

به گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، در مسیر تحقق چشم انداز توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر و با تکیه بر برنامه‌ریزی دانش محور و كوشش مدبرانه جمعی، استفاده از ظرفیت بخش دولتی و خصوصی اهداف توسعه محقق و کشور ایران از مزایای آن بهره‌مند می‌شود.

امروزه گسترش مشکلات زیست محیطی، افزایش تقاضا و محدودیت‌های دستیابی به منابع سنتی انرژی از یک طرف و بحران های اقتصادی، محدودیت منابع آبی، وقوع خشکسالی و به تبع آن افزایش بیکاری و ناهنجاری‌های اجتماعی ناشی از آن مانند مهاجرت به حاشیه شهرهای بزرگ باعث خواهد شد رویکرد توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر کوچک اهمیت دو چندانی داشته باشند.

این رویکرد علاوه بر کمک به تامین انرژی الکتریکی با مشارکت مردم، می‎تواند به عنوان یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در جهت رشد اقتصادی و توسعه پایدار تبدیل شده و در رشد صنایع خرد وابسته به آن نیز موثر باشد. ره‌آوردهای ارتقای معیشت اقشار کم برخوردار و توسعه در مناطق محروم، ایجاد اشتغال در این بخش را به‌همراه خواهد داشت، لذا آثار مثبت اجتماعی در این بخش یکی از مزایای اصلی در این حوزه است که در سیاستگذاری انرژی‌های تجدیدپذیر مد نظر سیاست‌گذاران قرار می‌گیرد.

در این راستا بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سازمان ساتبا هم‌راستا با برنامه‌های توسعه‌ای دولت سیزدهم، اجرای 550 مگاوات سامانه فتوولتائیک کوچک مقیاس و محدود به ظرفیت انشعاب، برنامه‌ریزی شده است. بر همین اساس دستاورد آن برای سرمایه انسانی خلاق و کارآمد، ایجاد 44 هزار شغل دائم و موقت در مراحل نصب و بهره‌برداری، معادل اشتغال 73 هزار نفر در سال از مزایای آن برای کشور است.

این درحالی است که، سرمایه‌گذاری لازم برای ایجاد هر شغل با قیمت‌های کنونی حدود 300 میلیون تومان است و اشتغال 73 هزار نفر در سال، معادل حدود 3650 شغل پایدار بلندمدت 20 ساله است.

مزیت اشتغال‌زایی از دستاوردهای توسعه تجدیدپذیرها

سرعت رشد توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی جهانی، منجر به رشد بسیار مناسب تولید ناخالص جهانی تا میزان 0.8 درصد تا سال 2050 میلادی خواهد شد كه پیش‌بینی می‌شود نزدیك به ٨.٢٨ میلیون شغل در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر جهان ایجاد شود.

طی سال‌های اخیر، اشتغالزایی یكی از اصلی‌ترین مزایای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر جهان بوده است. بر اساس مطالعات موسسه بین المللی IRENA، با رشدی نزدیك به 18 درصد برای ایجاد اشتغال در سال‌های اخیر، حدود 12 میلیون نفر در سال 2020 میلادی در این بخش مشغول به كار بوده اند. این فرصت‌های شغلی از طریق زنجیره ارزش، از زمان برنامه‌ریزی جهت انجام یك پروژه تا ساخت، نصب، راه اندازی، تعمیر و نگهداری ایجاد شده‌اند. همچنین بیشترین اشتغال در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر مربوط به توسعه کاربرد انرژی خورشیدی و در بخش بهره‌وری انرژی مربوط به ساختمان (ساخت و ساز و گرما و سرمای قابل بازیافت) بوده است.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ٢٠٣٠ اشتغال در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر به ٦.٢٣ و در ٢٠٥٠ به ٨.٢٨ میلیون شغل خواهد رسید. ضرورت تنوع در منابع انرژی، افزایش امنیت انرژی، محدودیت استفاده از منابع سوخت‌های فسیلی و در عین حال صیانت از آن، فرصت كسب و كار و ایجاد شغل‌های جدید، اشتغال‌زایی و توسعه در نواحی دورافتاده و ارتقای جایگاه استراتژیك در دیپلماسی انرژی در محیط بین الملل مهمترین دلایل توجه جهانی به توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری است.

از مزیت‌های مهم توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر، این شرایط برای کشور عزیزمان ایران با توجه به مناطق روستایی و پراکندگی جمعیت در گستره آن این است كه می‌توانند در مناطق روستایی و به صورت پراكنده احداث شوند، لذا كمك قابل توجهی به ایجاد اشتغال در مناطق محروم می‌نمایند. وجود ١٣٠ هزار روستا و آبادی در كشور، دلیل محكمی برای كمك به توسعه مناطق محروم و ایجاد درآمد پایدار برای ساكنان آنها (با توجه به كمبود منابع آب در كشور) و مشاركت جوامع محلی است.

افزایش مشاركت بخش خصوصی در بكارگیری منابع تجدیدپذیر در مناطق دور افتاده و روستایی، موجب شده تا مدل‌های جدیدی برای كسب و كار در این مناطق به وجود آید و چنین پیشرفت‌هایی باعث افزایش جذابیت بازار انرژی‌های تجدیدپذیر روستایی و رشد اقتصادی برای سرمایه‌گذاران شود.

میزان اشتغالزایی انواع منابع انرژی در امریكا (دانشگاه بركلی، ٢٠٠٩) نشان می‌دهد كه بر اساس آن نیروگاه‌های خورشیدی از نوع فتوولتائیك بیشترین اشتغال را ایجاد می‌كنند (در كشورهایی كه مراحل طراحی و ساخت تجهیزات در آنها به انجام نمی‌رسد این مقادیر كمتر خواهد بود). مقایسه شاخص میانگین وزنی اشتغال‌زایی نشان می‌دهد تراكم شغلی در بخش انرژی‌های پاك بسیار بالاتر از منابع فسیلی است. برای نمونه یك نیروگاه فتوولتائیك در طول عمر خود حدود ٥ برابر یك نیروگاه گازی شغل ایجاد می‌كند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن