بخش خصوصی در توسعه کاربرد پرتوها فعال تر می شود

ایجاد ۱۰ سامانه گاما و ۱۰ سامانه پرتو الکترون هدف‌گذاری شد

معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه برنامه داریم که حداقل ۱۰ سامانه گاما و حداقل ۱۰ سامانه پرتو الکترون در کشور داشته باشیم، از توسعه فعالیت بخش خصوصی در زمینه پرتوها خبر داد.
صولت ثناء ظهر امروز در حاشیه جلسه بررسی و تشریح کاربرد پرتوهای هسته‌ای در بخش صنعت، کشاورزی، خدمات، درمان در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور خود در استان مرکزی اظهار داشت: به هدف توسعه کاربرد پرتوها و هرچه بیشتر ورود دادن بخش خصوصی به فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی که قابلیت این را دارند که توسط بخش خصوصی انجام شوند در سطح کشور و به ویژه در سطح استان مرکزی پیگیر این هستیم که فعالیت‌هایی در رابطه با توسعه کاربرد پرتوها در زمینه‌های صنعت، کشاورزی، پزشکی، محیط زیست، مسائل گمرکی و غیره را در سطح کشور و استان مرکزی فعال‌تر کنیم.

وی افزود: امروز جلسه‌ای را با هماهنگی معاون اقتصادی استاندار مرکزی و با حضور مقامات استانی در دستگاه‌های مختلف داشتیم تا بتوانیم یک هم‌فکری و هم‌اندیشی انجام دهیم که چگونه این اتفاق را رقم بزنیم.

معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها تصریح کرد: جلسه بسیار خوبی بود در رابطه با کاربردهای مختلف پرتوها توضیح داده شد، در رابطه با سامانه‌های گاما، سامانه‌های پرتو الکترون، ساخت تجهیزات پرتویی و نظایر آن بحث‌هایی انجام و قرار شد تفاهم‌نامه‌ای بین استان مرکزی و شرکت توسعه کاربرد پرتوها انعقاد و نماینده شرکت و نماینده استانداری مسائل اجرایی شدن کار را پیگیری کنند.

ثنا بیان کرد: امیدواریم ظرف چند ماه آینده در این استان سامانه‌های پرتویی که به نفع مردم و نفع استان باشد را با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بخش‌های تعاونی شاهد باشیم.

وی ادامه داد: در کشور 3 سامانه گاما شامل 2 سامانه زیرمجموعه شرکت توسعه کاربرد پرتوها در تهران و بناب آذربایجان و یک سامانه هم در شهرکرد که زیرمجموعه بخش خصوصی بوده و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و معاونت فناوری ریاست جمهوری ایجادشده داریم که هر 3 سامانه فعال هستند و به خوبی کار می‌کنند و ارتباط خوبی هم بین سامانه‌های دولتی و سامانه خصوصی برقرار است.

معاون سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: ظرفیت کشور به مراتب بالاتر از این 3 سامانه بوده و درنظر داریم که در شهرها و استان‌های مختلف کشور بررسی کنیم و حسب نیاز آن مناطق و با بررسی آمایش سرزمینی که انجام می‌شود تعداد این سامانه‌ها را افزایش دهیم.

ثنا افزود: برنامه داریم که حداقل 10 سامانه گاما و حداقل 10 سامانه پرتو الکترون در کشور داشته باشیم، اکنون تنها یک سامانه پرتو الکترون فعال در یزد داریم و ان‌شاءالله تا پایان سال 99 یک سامانه فعال پرتو الکترون هم در قزوین خواهیم داشت که امیدواریم مراحل پیش راه‌اندازی سامانه قزوین در تابستان امسال آغاز شود و در 6 ماهه دوم سال 99 هم فرآیند بهره‌برداری آن پایدار شود و به سوددهی اقتصادی برسد.

وی تصریح کرد: برای استان مرکزی هم بررسی می‌کنیم که چه برنامه‌هایی داشته باشیم، با توجه به اینکه یک سایت زیرمجموعه سازمان انرژی اتمی ایران در استان وجود دارد، ارتباطات بسیار خوبی می‌توانیم داشته باشیم اما نمی‌خواهیم سامانه یا مرکزی را ایجاد کنیم که به لحاظ اقتصادی و کاربردی مهم نباشد برای همین ابتدا زیرساخت‌ها و پیش‌نیازها را بررسی می‌کنیم تا ببینیم در کدام منطقه چه تاسیساتی را ایجاد کنیم، البته استان مرکزی زیرساخت‌های بسیار خوبی دارد.

معاون سازمان انرژی اتمی بیان کرد: امیدواریم در استان مرکزی هم حداقل یکی از سامانه‌های شتاب‌دهنده خود را ایجاد کنیم و اگر خدا بخواهد و ظرفیت‌های کشاورزی هم بررسی شود سامانه گاما را هم بتوانیم در این استان ایجاد کنیم.

ثنا ادامه داد: استان مرکزی یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور است و زیرساخت‌های بسیار خوبی دارد که امیدواریم با مدیریت بهتر بتوان بهره‌وری را بالا برد و در راستای رفاه اجتماعی و بهبود شرایط مردم گام برداشت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن