تبدیل توییتر به X؛ کارشناسان از احتمال کاهش میلیاردها دلار از ارزش این برند می‌گویند

به ندرت پیش می‌آید که برند شرکتی آنقدر در مکالمات روزمره مطرح باشد که تبدیل به فعلی در فرهنگ لغات مردم شود. درعین حال، به ندرت پیش می‌آید که صاحب چنین برندی برنامه‌هایی برای تخریب عمدی این دستاورد داشته باشد. مانند همان کاری که ایلان ماسک با توییتر می‌کند.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، ایلان ماسک روز یکشنبه دستور داد که نام توییتر به «X» تغییر کند تا او از شر لوگوی پرنده و همه کلمات مرتبط با آن از جمله «توییت» خلاص شود.

به این ترتیب صبح روز دوشنبه یک لوگوی سیاه و سفید جدید با نام «X» که توسط یکی از طرفداران طراحی شده بود، در سایت ظاهر شد.

به گفته تحلیلگران و آژانس‌های ارزیابی برند، این اقدام ماسک بین ۴ تا ۲۰ میلیارد دلار از ارزش این برند را از بین خواهد برد.

از نظر استیو سوزی، کارشناس ارزیابی برند، ۱۵ سال طول کشیده تا ارزش سهام این شرکت در سرتاسر جهان به این میزان برسد، بنابراین از دست دادن «توییتر» به عنوان یک نام تجاری، ضربه مالی قابل توجهی خواهد بود.

از زمانی که ماسک توییتر را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خرید، ارزش این شرکت به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و حالا هم که به طور کلی نام برند تغییر کرده، ارزش شرکت ضربه بیشتری خواهد خورد.

اگرچه لیندا یاکارینو، مدیر اجرایی جدید، چشم انداز شرکت «ایکس» را تبدیل آن به سایتی صوتی، تصویری، پیام‌رسان، پرداخت و بانکداری اعلام کرده، اما تحلیلگران و آژانس‌های ارزیابی برند همچنان تغییر نام محصول را اشتباه می‌دانند؛ از جمله تاد ایروین، بنیانگذار برند فازر که توییتر را یکی از شناخته شده‌ترین برندهای رسانه‌های اجتماعی می‌داند.

جاشوا وایت، استادیار امور مالی در دانشگاه واندربیلت نیز می‌گوید که محبوبیت توییتر باعث شده که افعال و کلماتی مانند «توییت کردن» و «ری‌توییت» به بخشی از فرهنگ مدرن تبدیل شود و به طور مرتبط برای توضیح نحوه ارتباط افراد مشهور، سیاستمداران و دیگران با مردم از آن استفاده شود.

برخی شرکت‌های فناوری هم در سال‌های اخیر نام خود را تغییر داده‌اند.

بطور مثال گوگول به «آلفابت» تبدیل شد تا به کسب و کارهای مختلف درون شرکت اجازه دهد بدون اینکه نیاز باشد به این موتور جستجو گره بخورند، رشد کنند. فیسبوک نیز به منظور تاکید بر تعهد این شرکت به متاورس به «متا» تبدیل شد.

اما نام این محصولات همچنان همان باقی ماند و ما همچنان از جمله «گوگل کن» برای جستجو در اینترنت استفاده می‌کنیم.

همین موضوع ارزشمند است و بر همین اساس شرکت مشاوره ارزیابی برند «برند فاینانس» ارزش برند توییتر را حدود ۴ میلیارد دلار برآورد کرده است. این شرکت برای برند فیسبوک ۵۹ میلیارد دلار و برای اینستاگرام ۴۷.۴ میلیارد دلار ارزش قائل شده است.

دانشگاه وندربیلت نیز ارزش برند توییتر را ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده که با اسنپ چت قابل مقایسه است.

ارزیابی ارزش برند دشوار است و چون رویکرد خاصی در این سنجش وجود ندارد، برآوردها نیز متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال شرکت «برند فاینانس» تخمین می‌زند که برند توییتر ۳۲ درصد از ارزش خود را از سال گذشته از دست داده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن