دستگیری کلاه‌برداران آنلاین ۵۸۰ هزار دلاری با رمز‌ ارز در مصر

رسانه‌های مصر روز یکشنبه از متلاشی شدن یک شبکه هرمی که به صورت آنلاین از طریق رمز ارز‌ها کلاهبرداری می‌کرد، خبر دادند.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، اعضای این شبکه که در ارتباط با آن ۲۹ نفر از جمله ۱۳ فرد خارجی با حکم دادگاه بازداشت شده‌اند با استفاده از یک طرح کلاهبرداری اینترنتی موسوم به «هرم پونزی» هزاران شهروند مصری را فریب داده و ۵۸۰ هزار یورو به جیب زده‌اند.

در بیانیه‌ای که توسط دادستانی قاهره منتشر شده آمده است که این شبکه از یک پلتفرم آنلاین موسوم به «هاگ‌پول» HoggPoolبرای فریب طعمه‌های خود استفاده می‌کردند.

بر اساس این بیانیه، در این پلتفرم پس از فریب دادن مشتریان با روش‌های متقلبانه، به آنها وعده سود مالی کلان داده می‌شد.

عمرو ادیب، مجری یکی از پربیننده ترین برنامه‌های تلویزیونی گفتگومحور (تاک‌شو) در مصر روز شنبه با اشاره به این کلاهبرداری اینترنتی گفت: «اعضای این شبکه از طریق پلتفرم اینترنتی طراحی شده به مشتریان وعده سود سرشار در ازای سرمایه گذاری داده بودند.

به گفته این مجری سرشناس مصری «آنها مشریان را ترغیب می‌کردند که با سرمایه‌گذاری ۴ هزار پوندی ۳۰ هزار پوند و نیز در ازای سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار پوندی، یک میلیون پوند مصر کسب کنند.»

در طول پخش این برنامه شمار زیادی از شهروندان در تماس‌های تلفنی شهادت دادند که قربانی کلاهبرداری از طریق این پلتفرم آشنا در شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند.

روزنامه الاهرام مصر نیز در گزارشی که به این موضوع اختصاص یافته آورده است که این کلاهبرداری به صورت یک طرح آنلاین شبکه‌ای موسوم به «هرم پونزی» صورت گرفته است.

در این گزارش آمده است که پلتفرم HoggPool در ماه اوت راه اندازی شد و تا فوریه به خوبی به مشتریان خود پرداخت می‌کرد اما ناگهان از فعالیت بازماند و مهم‌تر آنکه با همه‌ پول‌های سپرده شده ناپدید شد.

به گزارش الاهرام، در شرایطی که ارزش پول ملی مصر در برابر دلار به شدت در حال سقوط است، هزاران شهروند مصری بخشی از پس انداز خود را به امید بازدهی بسیار جذاب حاصل از این سرمایه‌گذاری در اختیار این شبکه قرار داده بودند.

وزارت کشور مصر از ۱۶ تبعه این کشور و ۱۳ فرد خارجی به عنوان افرادی یاد کرده که گمان می‌رود گردانندگان اصلی این شبکه کلاهبرداری باشند.

این افراد در حالی که ۹۵ گوشی تلفن همراه، ۳۳۶۷ سیم کارت و ۴۱ کارت بانک خارجی را در اختیار داشتند شناسایی و با حکم دادستانی دستگیر شدند.

نزدیک به ۱۰۵ میلیون شهروند مصری در حال حاضر یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی تاریخ کشور خود را پشت سر می گذارند.

نرخ رسمی تورم در مصر ماه ژانویه به ۲۶.۵ درصد رسید و مصر اکنون یکی از کشورهای جهان است که در معرض خطر ناتوانی در بازپرداخت بدهی‌های خود قرار دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن