سینوپک و توتال‌انرژیز به دنبال قرارداد گازی ۱۰ میلیارد دلاری با آرامکو هستند

شرکت نفتی آرامکوی سعودی پیشنهادهای شرکت چینی سینوپک و غول نفتی فرانسوی توتال انرژی را برای سهیم شدن در پروژه توسعه گاز شیل به ارزش حدود ۱۰ میلیارد دلار دریافت کرده است.

به گزارش بلومبرگ؛ در راستای تلاش عربستان سعودی برای بهره‌برداری یکی از بزرگترین میادین گازی بکر جهان، شرکت‌های سینوپتیک و توتال انرژی در میان شرکت‌های هستند که مذاکراتی برای سرمایه‌گذاری در توسعه میدان گازی جفوره در عربستان سعودی داشته‌اند. این غول‌های انرژی چینی و فرانسوی مذکرات جداگانه‌ای با شرکت آرامکوی سعودی درباره طرح‌هایی داشته‌اند که ممکن است شامل ساخت تاسیساتی برای صادرات گاز به شکل گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) باشد. آرامکو به دنبال تامین حدود ۱۰ میلیارد دلار برای این پروژه است.

بلومبرگ در دسامبر گزارش کرده بود شرکت آرامکوی سعودی در جست‌وجوی سرمایه‌گذاران سهام بوده که می‌توانند به تامین مالی پروژه‌های میان دستی و پایین دستی پروژه توسعه ۱۰۰ میلیارد دلاری میدان گازی جفوره در شرق این کشور، کمک کنند. این شرکت دولتی با شرکت‌های سرمایه گذاری خصوصی و سایر صندوق‌های بزرگی که در زیرساخت سرمایه گذاری می‌کنند، تماس گرفته و عرضه سهمی در دارایی‌های نظیر پروژه‌های جذب و ذخیره‌سازی کربن، خطوط لوله و تاسیسات هیدروژن را با آنها پیشنهاد کرده است. بانک سرمایه‌گذاری اورکور به آرامکو در زمینه این طرح‌ها مشاوره می‌دهد.

به گفته منابع آگاه، مذاکرات ادامه دارد و هنوز تصمیمات نهایی گرفته نشده است. شرکت‌های توتال انرژی، آرامکو و شرکت نفت و شیمیایی چین که رسما به عنوان سینوپک شناخته می‌شود، در این باره اظهار نظر نکردند.

ارزش سهام سینوپک در ابتدای معاملات روز چهارشنبه در هنگ‌کنگ، ۴.۱ درصد نزول کرد که بزرگترین کاهش در پنج هفته اخیر بود.

جنگ در اوکراین به افزایش تقاضا برای گاز طبیعی به خصوص از سوی کشورهای اروپایی منجر شده که معمولا گاز مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کردند. تحولات مذکور، کشورهای منطقه خلیج فارس را ترغیب کرده است برنامه‌های بلندپروازانه برای توسعه تولید گاز آغاز کنند.

عربستان یکی از بزرگترین ذخایر گاز جهان را دارد اما در گذشته، از این ذخایر بهره برداری چندانی نکرده است. اکنون جفوره بخش اصلی استراتژی ریاض برای متنوع کردن صادرات خود فراتر از نفت شده است. برآورد می‌شود این میدان گازی ۲۰۰ تریلیون فوت مکعب گاز دارد و آرامکو انتظار دارد تولید این میدان را در سال ۲۰۲۵ آغاز کرده و فروش گاز آن تا سال ۲۰۳۰، به حدود دو میلیارد فوت مکعب در روز برسد.

تصمیم برای ساخت یک پایانه صادرات ال‌ان‌جی، به منزله یک چرخش اساسی برای آرامکو است. این شرکت اخیرا اعلام کرده است عمده گاز جفوره و میدان‌های دیگر برای بازار داخلی و برای تولید هیدروژن آبی، استفاده خواهد شد.

از زمانی که آرامکو در سال ۱۹۸۰ به طور کامل ملی شد، اکثر سرمایه گذاری خارجی در صنعت انرژی این کشور به دارایی‌های پایین دستی مانند پالایشگاه‌ها و تاسیسات پتروشیمی محدود بوده است. در گذشته، آرامکو قراردادهای سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌هایی نظیره شل و توتال برای اکتشاف و حفاری گاز طبیعی در داخل مرزهای خود منعقد کرده بود.

آرامکو قراردادهایی را در چین، در راستای توسعه حضور خود در دومین اقتصاد بزرگ جهان امضا کرده است. این شرکت در مارس، در یکی از بزرگترین خریدهای خارجی خود، ۱۰ درصد سهم به ارزش ۲۴.۶ میلیارد یوان معادل ۳.۶ میلیارد دلار در شرکت رونگ‌شنگ پتروکمیکال خرید که یکی از بزرگترین شرکت‌های پالایش چین است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن