معاون وزیر نفت در امور گاز: با یک ناترازی ۳۰۰ میلیون مترمکعبی در بخش گاز روبرو هستیم

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: با یک ناترازی گاز حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعبی روبرو هستیم که با توجه به این که یک فاز پارس جنوبی با ۳ میلیارد دلار هزینه، ۲۵ میلیون مترمکعب تولید خواهد داشت، به این معنی است که ما به اندازه ۱۲ فاز پارس جنوبی کسری گاز داریم.

به گزارش «انرژی امروز» از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، در نشست  استانداری خراسان جنوبی که با حضور فرمانداران شهرستان های نهبندان و سربیشه و جمعی از مدیران ارشد شرکت ملی گاز ایران برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار کرد: این اقدام همچنین قدرت  عملیاتی ما را در تجارت و صادرات گاز با همسایگان تقویت می کند.

وی ادامه داد: ضمن این که اتصال این خط لوله به خط هفتم  سراسری  مسیر تحویل گاز از شمال و ارسال آن به جنوب کشور را هموار کند.

چگنی با بیان این که اجرای خط یازدهم سراسری نیز که از عسلویه شروع و تا سرخس ادامه می یابد، جهت پایداری بیشتر شبکه گاز در این استان، در دستور کار قرار دارد، گفت: طراحی اجرای خط یازدهم سراسری به گونه ای خواهد بود تا خط مذکور از بیرجند عبور کرده و به سرخس برود تا باز هم پایداری شبکه گاز را در این استان قهرمان خیز، افزایش داده و در عین حال، قدرت چانه زنی ما را نیز در بحث صادرات گاز افزایش می دهد.

معاون وزیر نفت در امور گاز افزود: در ادامه این اقدامات، فردا نیز بهره برداری از پروژه خط لوله گاز تقویتی دیزباد- تربت حیدریه انجام خواهد شد تا باز هم به پایداری شبکه انتقال گاز در شرق کشور کمک کند.

به گفته چگنی، پروژه خط لوله تقویتی تربت جام- صالح آباد هم در دستور کار است و به سرعت در حال انجام، ان شاءالله تا قبل از زمستان امسال به نتیجه می رسد تا با تقویت شبکه، مشکلات افت فشار گاز در منطقه بطور کامل مرتفع شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، بهره برداری از قطعه دوم خط انتقال محمدیه- پارچین و ایستگاه تقویت فشار آرادان را دیگر پروژه تقویت شبکه شرق و شمال شرق کشور خواند و گفت: با بهره برداری از این پروژه ها تا قبل از زمستان امسال، امیدواریم که در رینگ شرقی کشور دیگر با مشکلاتی از این دست، مواجه نشویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که شرکت ملی گاز ایران در حال حاضر، بیش از ۳۰ میلیون مشترک دارد، تصریح کرد:  این گستردگی بیانگر بخشی از اهداف خدمت رسانی نظام به مردم را نشان می دهد.

چگنی در ادامه، افزود: به این ترتیب، می توان گفت که با توجه به میزان ناترازی گاز، به رغم تولید بالا، تنها مدیریت مصرف است که می تواند پاسخگوی این نیاز باشد.

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به این که در حال حاضر، با استقرار دولت سیزدهم، عمده فعالیت و تمرکز شرکت ملی گاز ایران روی مناطق کم برخوردار است، توضیح داد: با تمام این چالش ها، همکاران ما اکنون در تمام موارد به توانمندی خاصی دست یافته اند؛ به عنوان مثال، هم اکنون شرکت گاز استان کردستان به استان هرمزگان گازرسانی می کند یا ۵ استان به عنوان استان های معین به گازرسانی در سیستان و بلوچستان کمک می کنند و این، یک توانمندی تخصصی است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران  توضیح داد: با یک ناترازی گاز حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعبی روبرو هستیم که با توجه به این که یک فاز پارس جنوبی با ۳ میلیارد دلار هزینه، ۲۵ میلیون مترمکعب تولید خواهد داشت، به این معنی است که ما به اندازه ۱۲ فاز پارس جنوبی کسری گاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع این چالش، نیاز به همکاری و همدلی مردم و تمامی سازمان ها داریم؛ در واقع، نگاه ملی داشتن به این موضوع، ما را در برطرف ساختن این مشکل کمک خواهد کرد.

به گفته چگنی، مانعمت گاز را می توانیم به راحتی در صنایع به ارزش افزوده تبدیل کنیم، ولی وقتی مصرف بی رویه می شود و از استاندارد فاصله می گیرد، دیگر نمی توانیم استفاده مطلوبی از این نعمت خدادادی داشته باشیم.

بهینه سازی مصرف؛ مهم ترین بحث ملی در کشور

وی در ادامه، با بیان این که مهم ترین بحث ملی در حال حاضر، بهینه سازی مصرف است، گفت: شرکت ملی گاز ایران چند اقدام، مانند تعویض بخاری های فرسوده با بخاری های پر بازده، هوشمندسازی کنتورهای گاز و توسعه ذخایر روزمینی در کنار ذخایر زیرزمینی را در این زمینه مد نظر قرار داده و به جد پیگیر آن است.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان، بار دیگر تاکید کرد: باید دست به دست هم دهیم تا با مدیریت مصرف، این انرژی پاک را به ارزش افزوده در صنایع تبدیل کرده و در کنار آن، سهم کشور در تجارت جهانی گاز را افزایش دهیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن