پیش‌بینی‌های جدید دبیرکل اوپک

افزایش تقاضای جهانی نفت در آینده نزدیک

براساس برآورد اوپک طی دو دهه آینده شاهد ادامه رشد تقاضای نفت خواهیم بود. این تقاضا از 99.6 میلیون بشکه در روز در سال 2022 به 116 میلیون بشکه در روز در سال 2045 خواهد رسید.

دبیرکل اوپک در جدیدترین برآورد خود، بار دیگر به مقابله با این عقیده که جهان باید  از سوخت‌های فسیلی گذر کند پرداخت و پیش‌بینی‌ آینده تقاضای جهانی نفت را به ‌شدت افزایش داد.

هیثم الغیس، دبیرکل اوپک، در جدیدترین چشم‌انداز جهانی نفت (WOO) گفت: «با درک دقیق‌تر از مقیاس و هزینه‌های چالش‌برانگیز دسترسی به منابع انرژی‌ غیرفسیلی، شاهد تزلزل سیاست‌ها و هدف‌گذاری‌های قبلی در این زمینه هستیم.»

سال گذشته اوپک پیش‌بینی کرده بود در سال 2040 تقاضای جهانی برای نفت به 6.2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

اوپک خوشبین است یا آژانس بین‌المللی انرژی بدبین؟

پیش‌بینی‌های اوپک در تضاد کامل با پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی است که در چشم‌انداز میان‌مدت خود از بازار نفت در ژوئن پیش‌بینی کرده بود تقاضای نفت تا سال ۲۰۳۰ به اوج خود برسد.

پیش‌بینی اوپک موید این نکته است که باوجود درخواست‌‌های فزاینده برای کاهش استفاده از نفت به‌منظور کمک به دستیابی به اهداف پیش‌بینی‌شده در معاهده‌های مختلف زیست‌محیطی برای جلوگیری از افزایش دمای زمین، تغییرات آب و هوایی و تولید کربن، نمی‌توان منکر نقش کلیدی نفت خام در راه‌اندازی چرخ اقتصاد جهان در دهه‌های آتی بود.

در میان‌مدت، اوپک پیش‌بینی می‌کند تقاضای نفت در سال 2028 به 110.2 میلیون بشکه در روز برسد. پیش‌بینی تحلیلگران آژانس بین‌المللی انرژی برای مصرف نفت در این سال، روزانه 105 میلیون بشکه است. اوپک همچنین تقاضای جهانی نفت خام در سال 2030 را روزانه 112 میلیون بشکه، در سال 2035 روزانه 114.4 میلیون بشکه و در سال 2040 روزانه 115.4 میلیون بشکه پیش‌بینی کرده است.

پیش‌بینی اوپک درمورد تقاضای جهانی نفت در آینده (سال گذشته و امسال)

این چشم‌انداز، نشان‌دهنده تفاوت‌های قابل توجهی در زمینه تقاضای نفت بین کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه است.

اوپک دلیل این پیش‌بینی خوشبینانه را، به‌طور کلی، به بهبود بهره‌وری انرژی و جایگزینی نفت با برق و گاز مرتبط دانسته است. اشاره دبیرکل این  سازمان به جایگزین شدن سیستم‌های گرمایشی مبتنی بر نفت، تولید برق با نفت که مصرف کمتر و بهره‌وری بیشتری نسبت به دیگر سوخت‌ها دارد و نفوذ سوخت‌های جایگزین در بخش‌های دریایی و هوانوردی است.

انتظار می‌رود تقاضای نفت غیر OECD بین سال‌های 2022 تا 2045 تا 25.7 میلیون بشکه در روز افزایش یابد که ناشی از رشد بالای جمعیت و  طبقه متوسط، همچنین رشد اقتصادی قوی است.

ادامه  رقابت چین و هندوستان

براساس پیش‌بینی اوپک، در کوتاه‌مدت بیشترین تقاضای جهانی نفت از طرف چین خواهد بود اما در بلندمدت این هندوستان است که به بزرگ‌ترین منبع تقاضای افزایشی جهان تبدیل خواهد شد. تا سال 2045، تقاضای روزانه نفت توسط هند 6.6 میلیون بشکه بیشتر از سال 2022 خواهد بود، در حالی که تقاضای روزانه چین 3.9 میلیون بشکه افزایش پیدا می‌کند.

پیش‌بینی اوپک تاکید کرده که انتشار دی‌اکسید کربن مرتبط با انرژی‌های فسیلی در سال 2030 به اوج خود نزدیک می‌شود. در سال 2045 نیز سالانه 34 میلیارد تن دی‌اکسید کربن مرتبط با انرژی منتشر می‌شود که باوجود در پیش گرفتن تمام تمهیدات زیست‌محیطی، تنها 300 میلیون تن کمتر از سطح سال 2022 خواهد بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن