پیشرفت ۶۲ درصدی پروژه ملی هیدرات گازی

مسئول طرح هیدرات گازی با بیان این‌كه این پروژه در قالب ۴۸ ماه تعریف شده، تصریح كرد: هم‌اكنون ۳۹ ماه از اجرایی شدن این پروژه می‌گذرد و خوشبختانه شاهد پیشرفت ۶۲ درصدی آن می‌باشیم.

به گزارش «انرژی امروز» از پژوهشگاه نفت، پنجمین جلسه كمیته راهبری طرح هیدرات گازی با هدف بررسی پیشرفت این طرح، با حضور مدیر پژوهش و فناوری شركت ملی نفت ایران، مدیر اكتشاف شركت ملی نفت ایران، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و رئیس پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد.

در حاشیه این نشست که در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، دكتر ناصر كشاورز، مسئول این طرح با بیان این‌كه این پروژه در قالب ۴۸ ماه تعریف شده است، تصریح كرد: هم‌اكنون ۳۹ ماه از اجرایی شدن این پروژه می‌گذرد و خوشبختانه شاهد پیشرفت ۶۲ درصدی آن می‌باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۷ فاز فنی طرح هیدرات گازی فعال است و ۲ فاز فنی نیز خاتمه یافته است كه گزارش فعالیت‌ها‌ی مربوطه به كارفرمای طرح ( مدیریت اكتشاف شرکت ملی نفت ایران) ارسال شده و مورد تایید قرار گرفته است و تكمیل مابقی فعالیت‌های فنی تا پایان پروژه ادامه خواهد داشت.

كشاورز به تایید روند اجرایی این طرح از سوی كارفرما نیز اشاره كرد و گفت: گزارش‌ها و داده‌های متعددی از سوی پژوهشگاه صنعت نفت به كارفرمای این طرح كه ناظر حرفه ای فعالیت‌های فنی نیز محسوب می‌شود ارسال شده است و تایید نتایج حاكی از آن است كه این فعالیت‌ها با كیفیت بالایی انجام شده است.

مسئول این طرح در ادامه به نتایج حاصل از آن اشاره كرد و گفت: در طول اجرایی شدن طرح هیدرات گازی چندین فعالیت عمده صورت پذیرفته است كه بازپردازش داده‌های لرزه‌ای یكی از آن‌ها است. با توجه به وجود داده‌های لرزه نگاری در سرتاسر گستره بخش ایرانی دریای عمان و بهبود کیفیت داده های پردازش شده در قالب این طرح، نتایج علاوه بر استفاده در مطالعات لرزه‎ای این طرح، در آتی به مقاصد متنوع قابل استفاده خواهد بود.

وی تامین تجهیزات مولتی بیم اکوساندر که منجر به کسب دارایی‌های ملی شده است را از دیگر نتایج حاصل از این طرح برشمرد و افزود: با توجه به پیچیدگی‌های زمین‌شناسی منطقه توانستیم یكی از بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین مدل‌های ساختمانی لرزه‌ای ایران را در قالب این طرح تهیه كنیم. در نهایت، بهبود فناوری متداول ساخت چاه های مجازی لرزه‎ای مبتنی بر الگوریتم های بهینه‌سازی عددی را می‎توان از دیگر دستاوردهای عظیم این طرح برشمرد.

ایشان به همكاری سه‌جانبه پژوهشگاه صنعت نفت، شركت مدیریت اكتشاف و مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت در پیشبرد این طرح ملی اشاره كرد و گفت: خوشبختانه تعامل مناسبی میان مجری، كارفرما و پیمانكار از جمله پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در حال حاضر در طرح هیدرات وجود دارد که تاثیر اصلی این تعامل را علاوه بر نیل به اهداف طرح هیدرات گازی، می‌توان پس از پایان این طرح مشاهده کرد چراکه با وجود پتانسیل های متعددی که در قالب این همکاری ها ایجاد می‎شود، در آینده می‌توان همکاری های متنوع بسیاری را با توانمندی این مجموعه‌ها به انجام رساند.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن