اسکله نفتی 50 هزار تنی در بندر چابهار احداث می شود

 

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران  از اجرایی شدن پروژه توسعه انبار نفت چابهار به منظور افزایش ظرفیت ذخیره سازی سوخت در این انبار خبر داد و گفت: تاکنون دو مخزن ذخیره سازی در این انبار احداث و نصب شده است.

شهرام رضایی با اعلام این خبر گفت: با توجه به ضرورت برچیده شدن اسکله های قدیمی و مواجه شدن با مشکلاتی در پهلوگیری کشتی های حمل فرآورده های نفتی به دلیل محدودیت اسکله موجود و آبخور کم آن اسکله نفتی مستقل 50 هزار تنی در بندر چابهار احداث خواهد شد.

وی با اشاره به این که هزینه های حمل جاده ای در مقایسه با حمل دریایی بسیار گزاف بوده و نیاز منطقه نیز به صورت کامل از طریق جاده تامین نمی شود، افزود: محاسبات اقتصادی این طرح انجام شده و هم اکنون در مرحله تصویب خواهی قرار دارد.

رضایی تاکید کرد: تا زمان ساخت اسکله جدید و حداکثر تا سه سال آینده، امکان بهره برداری از اسکله چندمنظوره شماره 5 بندرشهید بهشتی چابهار و خط لوله مربوطه به صورت مشترک امکان پذیر است.

انبار نفت چابهار توسعه می یابد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران همچنین از اجرایی شدن پروژه توسعه انبار نفت چابهار به منظور افزایش ظرفیت ذخیره سازی سوخت در این انبار خبر داد و گفت: تاکنون دو مخزن ذخیره سازی در این انبار احداث و نصب شده است.

وی تاکید کرد: متناسب با طرح های توسعه ای بندر چابهار، افزایش ظرفیت ذخیره سازی در انبار نفت چابهار، مجددا در پایان برنامه ششم توسعه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بندرچابهار یکی از بنادر استراتژیک و مهم ایران و نزدیکترین در مسیر ترانزیتی افغانستان و برخی کشورهای آسیای میانه و CIS به دریای عمان و خلیج فارس است که نقش بسیار مهمی در تجارت و اقتصاد منطقه دارد.

اجرای طرح مهمی از جمله طرح فراملی توسعه مکران شامل پروژه های مرتبط با صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در منطقه چابهار (انتقال گاز طبیعی از خط هفتم سراسری به چابهار و احداث طرح توسعه نگین مکران، طرح توسعه بندرشهید بهشتی چابهار، ایجاد اسکله های نفتی، تجاری و صیادی، ساخت و توسعه محور ترانزیتی چابهار – زاهدان – میلک شهرستان بندری چابهار را در ورودی کریدور بین المللی جنوب – شمال به یکی از مناطق مهم اقتصادی و تجاری کشور تبدیل کرده است.

موقعیت جغرافیایی مناسب و امن در مدخل خلیج فارس و اقیانوس هند، تنها بندر اقیانوسی ایران با بیش از 300 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان، نزدیک ترین و آسان ترین راه دسترسی به آب های آزاد برای کشورهای افغانستان و آسیای میانه، اقتصادی ترین بندر جهت عملیات ترانشیپ کالا و فرآورده های نفتی در منطقه، وجود جاده های ترانزیتی چابهار به میلک، توسعه حمل و نقل دریایی و لزوم ایجاد صنعت بانکرینگ در بندر چابهار، توسعه و رشد سریع حمل و نقل جاده ای با توجه به افزایش حجم تبادل تجاری در بندر چابهار و لزوم تامین سوخت موردنیاز ناوگان حمل و نقل کالا و مسافر از جمله دلایل استراتژیک بودن بندر چابهار و ضرورت توجه ویژه به طرح های توسعه ای این بندر است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن