مدیریت آب‌های مرزی می‌تواند ابزار چانه زنی ما باشد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: با مدیریت آب‌های سطحی و مرزی می‌توانیم به عنوان یک برگ برنده و ابزار چانه زنی در دیپلماسی و روابط بین المللی با کشور‌های همسایه استفاده کنیم.

نورمحمد تربتی‌نژاد در رابطه با ضعف مدیریت آب‌های مرزی کشور، گفت: کنترل و انتقال جریان آب از کشوری به کشور دیگر تابع قوانین بین المللی است،ضمن آن که تا کنون این قوانین برای کشور ما اجرایی نشده است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به عدم رعایت قوانین بین المللی توسط کشورهای همسایه، افزود: موضوع حقابه‌ ایران از هیرمند و هریرود سال‌ها مسئله‌ روابط ایران و افغانستان بوده است که ضوابط بین المللی، رعایت نشده و اجازه ورود آب به ایران را ندادند. ترکیه نیز به همین صورت قوانین و عرف بین المللی را زیر پا گذاشته است.

تربتی نژاد با اشاره به آب‌های سطحی و مرزی ایران که وارد کشور‌های همسایه از جمله ترکمنستان و افغانستان می‌شود، گفت: با مدیریت آب‌های سطحی و مرزی می‌توانیم به عنوان یک برگ برنده و ابزار چانه زنی در دیپلماسی و روابط بین المللی ایران با کشور‌های همسایه استفاده کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در رابطه با علت مطرح نشدن مدیریت آب‌های سطحی و مرزی کشور، گفت: تا سه الی چهار سال پیش به نظر نمی‌رسید مشکلات و بحران آب به این اندازه جدی باشد، به همین دلیل در رابطه با این موضوعات فکر و مطالعه دقیقی نشده بود، اما اکنون کشور در خشکسالی قرار دارد و لازم است به صورت ویژه به این موضوعات توجه کنیم و در جهت حفظ و مهار آب‌های کشور برنامه منظمی تدوین و از ظرفیت آن برای چانه‌زنی بیشتر استفاده کنیم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس معتقد است: با تدوین برنامه منظم و در چهارچوب قوانین بین المللی مربوط به کنترل جریان آب، آب‌های سطحی مرزی کنترل و مدیریت شود، اگر در این رابطه خصمانه عمل کنیم و اجازه استفاده از آب را به کشوهای دیگر ندهیم، دیگر نمی‌توانیم مدعی حقوق بین المللی آب باشم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن