روش های حل و فصل اختلافات و پیشگری از آنها در قرار دادهای نفت و گاز

در قراردادهای مربوط به صنایع بزرگ و پیچیده مانند صنعت نفت و گاز بروز اختلاف امری اجتناب ناپذیرست.اما بایستی تا جای ممکن زمینه های بروز اختلاف را شناخت و برای پیشگیری از آنها تدابیر لازم را به عمل آورد. چنین تدابیری اغلب از طریق روش های قراردادی و در قرارداد پیش بینی می شوند که لازمه آن تنظیم و تدوین دقیق و شفاف قرارداد، با رویکرد پیشگیری از بروز اختلاف می باشد. در قراردادهای نفت و گاز همواره تمهیداتی نسبت به بروز اختلافات احتمالی در نظر گرفته می شود.

به طور سنتی روش های حل و فصل اختلافات در قراردادهای نفت و گاز، روش های حقوقی حل و فصل اختلاف، یعنی رسیدگی قضایی و رسیدگی شبه قضایی ( داوری ) بوده است. که با توجه به تناسب بیشتری که داوری نسبت به رسیدگی قضایی دارد، روش رایج حل و فصل اختلاف در این قراردادها می باشد. اما امروزه رویکرد نوین نسبت به حل و فصل اختلافات این است که تا جای ممکن این اختلافات به روش هایی غیر از روش های حقوقی حل و فصل اختلافات، فیصله یابند.

از همین رو انواع روش های جایگزین حل و فصل اختلافات، مانند مذاکره، میانجی گری، کارشناسی و…، پیش از رجوع به روش های حقوقی حل و فصل اختلافات، توصیه شده است و در مواردی از قراردادهای نفت و گاز حتی لازمه ارجاع اختلاف به داوری، عدم حصول حل اختلاف از طریق روش های جایگزین حل و فصل اختلاف می باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن