Statoil اولین نیروگاه شناور بادی را نصب کرد

پروژه توربین‌های بادی های‌ویند به ارزش 200 میلیون پوند از نروژ در دریای شمال حمل شده و در سواحل شمال شرق اسکاتلند لنگر انداخته‌اند.

به گزارش «انرژی امروز» اولین نیروگاه بادی شناور دنیا در دریا نصب شده است. بعد از این که در هفته جاری دو توربین از این دست در دریا شناور شدند، پنج دستگاه توربین دیگر نیز در حال حمل به این سواحل هستند.

این پروژه 200 میلیون پوند هزینه دارد و از لنگرهای 78 متری زیردریایی استفاده می‌کند. اما آنچه که این پروژه را جالب می‌کند این است که این پروژه نه توسط یک شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر بلکه توسط شرکت نفتی Statoil نروژ اجرا می‌شود که به دنبال یافتن انرژی از منابع بدون کربن است.

ایرن ران‌هالف، رییس بخش انرژی‌های کم کربن این شرکت نفتی می‌گوید «این تکنولوژی به دنبال منبع جدید بی‌نهایت انرژی است. این انرژی بینهایت و نامحدود است. این مزارع بادی در عمق 100 تا 700 متری قابل نصب هستند و من فکر می‌کنم می‌توان در اعماق بیشتر از این هم آن‌ها را نصب کرد. این تکنولوژی اقیانوس‌های غیرقابل دسترس را بر روی ما می‌گشاید».

نیروگاه‌های بادی فراساحلی در تمام دریای شمال در حال گسترش هستند، و یکی از دلایل این امر این است که این دریا به حد کافی کم عمق هست که بتوان توربین‌های بادی را به راحتی در بستر دریا محکم کرد.

اما این توربین‌های بادی ثابت فقط در دریاهای با عمق 40 متر قابل نصب هستند.

ران‌هالف می‌گوید: در دنیا سواحل کمی با مشخصات فوق وجود دارد که 40 متر عمق داشته باشد، بنابراین اگر قصد گسترش توربین‌های بادی فراساحلی را داریم باید به دنبال توربین‌های شناور باشیم».

نیروگاه های‌ویند قادر به تولید برق مورد نیاز 200 هزار خانه است در حالی که نیروگاه سواحل یورکشاو برق 800 هزار خانه را تامین می‌کند.

کارشناسان IEA معتقدند که نیروگاه‌های شناور در دهه‌های آتی بزرگتر از نوع ثابت خواهند بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن