آسانژ همچنان در صدر اخبار داغ

رهبر اپوزیسیون بریتانیا و دفتر حقوق بشر سازمان ملل درباره محاکمه و استرداد احتمالی جولیان آسانژ، بنیانگذار پلاتفرم افشاگر ویکی‌لیکس، موضع‌گیری کردند. ایالات متحده آسانژ را به «توطئه» متهم کرده و خواهان استرداد اوست.

روز جمعه، ۲۳ فروردین (۱۲ آوریل) دفتر حقوق بشر سازمان ملل از مقامات قضایی بریتانیا خواست، تمامی امکانات خود را برای تضمین محاکمه عادلانه جولیان آسانژ به‌ کار ببرند. راوینا شمداسانی، سخنگوی این دفتر، ضمن تاکید بر حق آسانژ برای برگزاری یک محاکمه عادلانه تصریح کرد که در زمینه استرداد او به ایالات متحده هم باید تمامی جوانب حقوقی در نظر گرفته شود.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا نیز از دولت این کشور خواست، از تحویل آسانژ به ایالات متحده خودداری کند. او در پیامی توییتری نوشت، دولت آمریکا خواهان استرداد آسانژ است زیرا او «اسناد جنایت‌ها در افغانستان و عراق» را افشا کرده است.

دایان ابوت، سخنگوی امور داخلی حزب کارگر نیز با اشاره به اینکه بسیاری از اطلاعاتی که آسانژ منتشر کرده برای افکار عمومی دارای اهمیت بوده است، تاکید کرد که دولت بریتانیا باید به منظور حمایت از حقوق بشر جلوی استرداد آسانژ را بگیرد.

جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس، روز پنجشنبه (۱۱ آوریل) به دست پلیس بریتانیا در سفارت اکوادور در لندن دستگیر شد. این روزنامه‌نگار استرالیایی از سال ۲۰۱۲ به سفارت اکوادور پناه برده بود.

ابراز خرسندی خبرگزاری روسی

آژانس خبری-ویدئویی روسی «راپتلی»، وابسته به شبکه خبری روسیه (راشا تودی) فیلم دستگیری آسانژ را پخش کرده بود. این آژانس با خرسندی اعلام کرد که ویدئوی منتشرشده حاصل چند شبانه روز انتظار همکاران «راپتلی» در جلوی سفارت اکوادور در لندن بوده است.

دولت اکوادور چندی پیش اعلام کرده بود که پناهندگی را از آسانژ بازپس گرفته و او باید سفارت را ترک کند.

دادگستری آمریکا روز پنجشنبه (۱۱ آوریل) جولیان آسانژ را متهم کرد که در سال ۲۰۱۰ از طریق نفوذ در دستگاه کامپیوتری و با ربودن اسناد محرمانه نظامی اقدام به «توطئه» کرده است.

«من عاشق ویکی‌لیکس هستم»

رئیس جمهوری ایالات متحده در رابطه با دستگیری آسانژ گفت، در این باره «چیزهایی» شنیده اما اطلاعات زیادی ندارد.

دونالد ترامپ مدعی شده است که درباره وبسایت ویکی‌لیکس هم «چیزی» نمی‌داند.

او در مبارزات انتخاباتی، هنگامی که ویکی‌لیکس ایمیل‌های خبرساز هیلاری کلینتون، رقیب ترامپ در انتخابات را منتشر کرد گفت: «من عاشق ویکی‌لیکس هستم.»

ترامپ در یکی دیگر از سخنرانی‌های تبلیغاتی خود اظهار داشت: «ویکی‌لیکس یک گنج کشف‌شده است، من عاشق این هستم که ویکی‌لیکس بخوانم.»

پیش‌تر رئیس جمهوری ایالات متحده در پاسخ به پرسش خبرگزاری آسوشیتدپرس مبنی بر نقش او در پیگرد قضایی و دستگیری بنیان‌گذار ویکی‌لیکس گفته بود: «من در تصمیم‌گیری در این زمینه دخیل نیستم اما اگر آنها (مقامات قضایی) می‌خواهند این کار را انجام دهند، مخالفتی ندارم.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن