تکنیک جدید ردیابی نقطه حداکثر سراسری قدرت برای سیستم فتوولتائیک با شرایط سایه جزئی (PSC)

نتایج آزمایش عملی برای ۴S-2P با ۲ الگو a وb

مشابه شبیه سازی نتایج FPA از طریق آزمایش عملی و نتایج روشهای PSO و P&amp.O بدست آمد که در شکل ۱۶ و ۱۷ آورده شده است.با روش FPA سریعتر نتایج حاصل گردید .در هر دو الگو از طریق الگوریتم FPA با زمان ۰٫۸و۰٫۶۷ به GMPP رسیده است با روش PSO نیز به GMPP با زمان طولانی تر می رسد .برای الگوی اول روش P&amp.O به نتیجه رسیده ولی در روش الگو دوم یکی از مقادیر محلی بدست آمده است.

پانلهای ۶PV در دو الگوی مختلف سایه C .D بصورت عملی آزمایش و نتیجه برای استفاده از ۳ الگوریتم جمع آوری و قابل مقایسه می باشد .در روش FPA در ۴ تکرار به مقدار حداکثر در ۰٫۴۲و۰٫۴۱ ثانیه رسید. نتایج آزمایش عملی مانند شبیه سازی بوده و PSO با زمان بیشتر همگرا می گردد و لی ، روش P &amp. O در یکی از قله های محلی به دام می افتد . تحقق نتایج سخت افزار الگوهای (ج) و (د) در شکل ۱۸ و ۱۹نشان داده شده است. برای آزمایش تاثیر تغییر تابش و برای تست دقت روش ارائه شده در شرایط سایه جزئی، آزمایش تغییر از الگوی (۱) به (۲) شکل ۱۲ انجام شده است هر الگو به مدت ۵۰ ثانیه ساخته شده است ورسیدن به MPP جدید در شکل ۲۰ نمایش داده شده .

صرفه جویی در انرژی و تولید درآمد

ردیابی نقطه حداکثر قدرت یک ابزار کلیدی برای استخراج حداکثر انرژی است. با این حال، صرفه جویی در انرژی و تولید درآمد از طریق ردیابی نقطه حداکثر قدرت به دینامیک بودن سیستم انتخابی بستگی دارد.از این رو، نویسندگان الگوریتم را برای شرایط واقعی با سیستم های PV 2.1 کیلو وات ،واقع در برج تکنولوژی ساختمان دانشگاه VIT با هشت پانل ۲۵۰وات متصل در یک رشته اجرا نمودند ، حداکثر خروجی تحویلی توسط سیستم ۲٫۱ KW برآورد شده بود. از آنجا که سیستم با سایه شرایط پیچیده تر و چالش برانگیزی در ردیابی دارد ، متفاوت است الگوی PV که اغلب در یک روز به دلیل عبور ابر و رخ و سایه ساختمان حالتهای مختلفی برای پانل بوجود می آید که برای ارزیابی صرفه جویی در انرژی در بسیار ضرورری است. قابل ذکر است که، سرعت ردیابی و یکی از پارامترهای مهم در بهره وری مقدار انرژی ذخیره شده و درآمد تولیدی دارند. جهت اعتبار سنجی ارزیابی روشهای PSO .و P &amp. O نیز اجرا ونتایج مقایسه شدند.

بیش از یک ماه مشخصات تابش در Vellore تحت نظر قرار گرفت و مشاهده گردید ساعت بین ۱۰ صبح تا ۱۷ نور خورشید موثر می باشد .علاوه بر این، برای تجزیه و تحلیل هفت الگوهای مختلف در فواصل مختلف یک روز به صورت تصادفی اتفاق می افتد که اطلاعات مربوطه در جدول ۵ آورده شده است. به منظور بررسی عملکرد الگوریتم تحت وقوع اوج متعدد،منحنی P-V برای همه الگوهای PV مورد مطالعه در نظر گرفته ،با استفاده از نرم افزار MATLAB شبیه سازی شده و در شکل ۲۱ رسم شد. هر الگوی PV به مدت یک ساعت اجرا و مقادیر نهایی با روشهای مختلف PSO، P &amp. O و FPA بررسی گردید . قدرت،ولتاژ و جریان در MPP تحت نظارت و جدول بندی مشاهده گردید که در روش FPA در همه موارد و تغییرات شرایط آب و هوایی بدرستی نقطه MPPT تعیین گردید.در صورتی که استفاده از الگوریتم PSO وP &amp. O باعث توان خروجی کمتر گردید. همچنین در شکل ۲۲ منحنی ستونی مربوط به سرعت ردیابی ، توان تولیدی،موثر بودن روش،واحد برق تولید شده ،درآمد حاصل شده ،شاخص استفاده از ظرفیت  نمایش داده شده است و مشخص است که در همه الگوها با روش الگوریتم FPA بیشترین خروجی را خواهیم داشت.واز لحاظ شبیه سازی و عملی ثابت می شود این روش می تواند به عنوان یک روش دقیق مورد استفاده قرار گیرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن