تحلیلگر چندکاناله دیجیتال رادیواکتیو در ایران ساخته شد

یک شرکت دانش‌ بنیان توانست دستگاه تحلیلگر چندکاناله دیجیتال را برای به نمایش درآوردن اطلاعات چشمه‌ های رادیواکتیو در کشور طراحی کند و بسازد.

میثم دیوسالار از مدیران یک شرکت دانش‌ بنیان اظهار کرد: دستگاه  MCA ( تحلیلگر چند کاناله دیجیتال) پالس‌های خروجی آشکارساز گاما را که نمایه‌ای هستند، به صورت گراف درمی‌آورد.

وی بیان کرد: این دستگاه با قدرت تفکیک بالا برای طیف‌نگاری هسته‌ای و اشعه ایکس طراحی شده است و از طریق پورت USB به PC متصل و با نرم‌افزار DAS  که توسط متخصصان شرکت طراحی شده است انواع طیف‌های آشکارسازی هسته‌ای را ارائه می‌کند.

دیوسالار اظهار کرد: این تحلیل‌گر، پالس‌ها را براساس ارتفاع آن‌ها ثبت می‌کند، به عبارت دیگر به وسیله آن می‌توان اطلاعات چشمه‌های رادیواکتیو را به صورت منحنی میزان شمارش بر حسب انرژی چشمه نمایش داد.

وی افزود: این دستگاه در آزمایش‌هایی که نیاز به مطالعه رویدادها بر حسب بیش از یک پارامتر است مانند اندازه‌گیری‌های هم‌زمان توزیع انرژی و توزیع جرم پاره‌های شکافت و مطالعه انرژی و وابستگی زاویه‌ای واکنش‌های هسته‌ای کاربرد دارد.

این فعال دانش‌بنیان با بیان اینکه محصول تولیدی در ردیف محصولات های‌تک قرار دارد، افزود: در دنیا چند شرکت معتبر این محصول را تولید می‌کنند و ما نیز توانستیم با توان متخصصان خود به دانش فنی این محصول دست یابیم و محصول را در کشور طراحی و تولید کنیم.

وی گفت: با توجه به تحریم‌هایی که علیه کشور صورت گرفته، این محصول از سوی شرکت‌های خارجی به راحتی قابل دسترس نیست و با قیمت بالا به کشور وارد می‌شود اما محصول ایرانی تولید شده این امکان را فراهم کرده که قابل دسترس و دارای پشتیبانی فنی باشد و نیز متناسب با نیاز کاربر بتوانیم بر روی دستگاه تغییراتی انجام دهیم.

دستگاه تحلیلگر چندکاناله دیجیتال هفته گذشته در هفتمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن