سرمایه گذاری یک تریلیون دلاری شرکتهای خصوصی در «اقتصاد فضا»

بشریت در حال بازگشت به کره ما است و سرمایه گذاری در اکتشافات فضایی در حال افزایش است. آنچه باصطلاح «اقتصاد کره ماه » خوانده می شود به معنای باز کردن مرزهای جدید برای شرکت‌هایی است که جاه طلبی سرمایه گذاری روی سیارات رادارند. یکی از آنها امیدوار است تا سال ۲۰۲۱ یک ماه نورد را به کره ماه بفرستد.

حوزه‌ اکتشافات فضایی که تاکنون تحت سلطه دولت‌ها و مجتمع‌های نظامی بود در دهه ۲۰۲۰ به روی شرکت‌های بخش خصوصی گشوده می شود. شرکت‌های که جاه طلبی فضایی دارند در حال سرمایه گذاری در این حوزه هستند و پیش بینی می شود بازار جهانی اقتصاد فضا تا سال ۲۰۳۰ دو برابر شود. شرکت «اسپیس بیت» بر روی کره ماه تمرکز کرده است.

پاولو تاناسیوک، بنیانگذار و مدیر عامل «اسپیس بیت» می گوید:‌ «شرکت ما ۵ سال قدمت دارد. ما برای چند سال در حالت چراغ خاموش کار می کردیم و اکنون زمان آن فرا رسیده است که دو پروژه هیجان انگیزمان را افشا کنیم. یکی از آنها پرو‌ژه ماه نورد (Space Moon Rover) و دیگری هم پروژه «لندر» است.این در واقع نخستین لندری است که می تواند چند بار به پرواز درآید و در نقاط متفاوت کره ماه فرود آید. ما این پرو‌ژه را در بریتانیا توسعه می دهیم و در بهار ۲۰۲۰ برای تست به امارات متحده عربی می آوریم. نخستین لندر ما با نام «اسپایدر» در سال ۲۰۲۱ به ماه فرستاده می شود.»

با توجه به هزینه عظیمی که برای تحقیق و توسعه در زمینه انجام می دهید آیا این پروژه برای شرکت شما واقعا سودآور است؟

از نظر تجاری خیلی جالب است چرا که ما به اقتصاد کره ماه معتقدیم. معتقدیم در آینده نزدیک استراج منابع معدنی در سطح کره ماه انجام خواهد شد و ما به آن اعتقاد داریم. ماه همچنین ممکن است در جای مهمی واقع شده باشد که برای رفتن به کرات دیگر و در نهایت مریخ از آن استفاده شود. در چند سال آینده ما می خواهیم بطور موفقیت آمیز ماه نوردمان را روی ماه فرود بیاوریم و بعد از آن «لندر» مان را به آنجا بفرستیم.

بنابراین ما در موقعیتی خواهیم بود که فرصت‌های تجاری برای دیگر شرکت ها فراهم کنید که با ما به ماه پرواز کنند. این فقط برای شرکت‌ها نیست بلکه دولت‌ها هم می توانند از این فرصت استفاده کنند. این باعث می شود که ما بعنوان یک شرکت پیشرو در حوزه فضا شناخته شویم که می توانیم روی ماه فرود بیاییم و این ضرفیت‌مان را برای ارسال بار به ماه به دیگران بفروشیم. این یک برآورد بلند مدت است. ارسال یک کیلوگرم بار به ماه حدود یک میلیون دلار آمریکا هزینه دارد.

بر اساس برآوردها سرمایه گذاری در «اقتصاد فضا» تا سال ۲۰۳۰ به ۱ تریلیون دلار خواهد رسید. حوزه ای که تاکنون برای شرکت‌ها غیر واقعگرایانه به نظر می رسید کنون به نظر می رسد در دسترس آنهاست.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن