نفوذ یک‌میلیون مترمکعب روان‌آب به سفره‌های آب زیرزمینی کاشمر

مدیر اداره منابع آب کاشمر از نفوذ بیش از یک میلیون مترمکعب آب از بندهای تغذیه مصنوعی سیدمرتضی کاشمر به سفره‌های آب زیرزمینی این شهرستان خبر داد.

حسین حکمتی‌فر با اعلام این خبر گفت: این حجم آب معادل آبدهی سالانه سه حلقه چاه کشاورزی با دبی حدود ۲۳ لیتر در ثانیه است که تنها با مهار روان‌آب ناشی از بارندگی اوایل سال جاری توسط بندهای تغذیه مصنوعی سید مرتضی(ع) حاصل شده است.

وی با ارائه گزارشی از سیلاب 4 فروردین ماه و اقدامات امور منابع آب کاشمر گفت: شروع بارندگی از اوایل بامداد 4 فروردین در شهرستان کاشمر موجب وقوع سیلاب در اکثر مسیل‌ها و رودخانه‌های شهرستان کاشمر شد.

حکمتی‌فر ادامه داد: با اطلاع از ورود سامانه بارشی به کشور گروه‌های گشت و بازرسی امور منابع آب کاشمر برای بررسی موانع و مشکلات عبور سیلاب در منطقه به حالت آماده‌باش درآمده و اقدامات تکمیلی به‌طور ضربتی انجام شد. با وجود حجم قابل ملاحظه بارش در منطقه خوشبختانه خسارات قابل توجهی به مردم و منطقه وارد نشد.

مدیر امور منابع آب کاشمر گفت: در مسیل غربی شهر کاشمر، سیلاب در رودخانه سنگ نصوح بدون هیچ خسارتی وارد مسیل جنگا شد و از آنجا که برای آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی سیدمرتضی رسوب پشت دریچه تخلیه شده بود، به محض ورود، سیلاب به‌طور کامل توسط بندهای تغذیه مصنوعی مهار شد.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، با توجه به وضعیت بحرانی منابع آب زیرزمینی در منطقه ترشیز، توسعه طرح‌های آبخیزداری و تغذیه مصنوعی می‌تواند نقش بسیار موثری در تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و جبران بخشی از کسری مخزن موجود ایفا کند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن