نسل جدید زیردریایی خودران تشخیص نشت نفت

محققان دانشگاه رایس زیردریایی خودرانی نوین با قدرت مانور بالا به منظور تشخیص نشت نفت در اعماق اقیانوس ها توسعه داده اند.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز»، جابه جایی در اعماق دریا بسیار پیچیده تر از چیزیست که به نظر می آید. یک ناظر عادی عموما اعماق اقیانوس ها را فضایی نامحدود و عاری از هرگونه محدودیت می بیند؛ درحالی که محققان دیدگاهی متفاوت نسبت به فضای ناشناخته موجود در اعماق دریا دارند.

به عقیده تیم تحقیقاتی دانشگاه رایس، زیردریایی های خودران باید با داشتن فیزیکی پیچیده و انعطاف پذیر،  قابلیت حرکت در فضاهای تنگ و فشرده موجود در اعماق دریا را داشته باشند؛ حرکاتی که معمولا نیاز به تغییر ناگهانی از حالت اتوماتیک به دستی و مقابله با شرایط سخت دارد.

این تیم تحقیقاتی در حال توسعه تسل جدید زیردریایی های خودران با قابلیت مانور بالا در محیط های پیچیده زیردریا است. زیردریایی که به جای حرکت ساده و مستقیم عمودی و افقی، می تواند از فضاهای تنگ با حرکت آرام عبور کند و در شرایط بحرانی حرکات ناگهانی از خود نشان دهد.

این تیم تمرکز تحقیقات خود را روی فعالیت های تشخیص نشت نفت در تانکرهای نفتی گذاشته است. تشخیصی که شرایط خاص و ویژه ای را می طلبد. زیردریایی خودران باید علاوه بر داشتن توانایی ورود به درون تانکر، سلامت و ایمنی بشکه را با محسبه ضخامت و عایق بندی کف و دیواره های تانکر و همچنین شناسایی ترک ها و سوراخ های کوچک بسنجد.

دستاورد تحقیقات تیم دانشگاه رایس، رباتی با درجه آزادی 6 بود که توانست وظیفه سنجش سلامتی و ایمنی تانکر را در اعماق دریا به خوبی و با موفقیت به پایان رساند. این ربات در حال حاضر گذراندن تست های آزمایشگاهی بویانسی ناسا (ساختاری که شرایط اعماق دریا را شبیه سازی می کند) است.

تیم تحقیقاتی زیردریایی های خودران دانشگاه رایس، در حرکتی موازی به دنبال بهبود عملیات های فیزیکی و قدرت مانور ربات های خودران در فرایندهای تشخیص و تعمیر نشت نفتی و دیگر عملیات پیچیده زیر دریا خواهد بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن