ارزیابی اقتصادی استفاده از گازهای همراه میادین نفتی

«ارزیابی اقتصادی استفاده از گازهای همراه میادین نفتی با سناریوهای مختلف» عنوان مقاله‌ای است که در مجله «اکتشاف و تولید نفت و گاز» به عنوان مقاله تحلیلی و کاربردی به چاپ رسیده است.

به گزارش «انرژی امروز»، برای کشورهای تولیدکننده‌ نفت، گازهای همراه نفت منابع عظیم انرژی با ارجحیت نسبت به مشتقات نفت‌خام هستند. اگرچه جمع‌آوری گازهای همراه نفت و استفاده از آن در برنامه‌های تزریق گاز یا مصارف داخلی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نفت به‌شمار می‌آید اما به‌دلایل مختلف در کشور ما از این منبع انرژی به‌خوبی استفاده نشده است.

گاز غنی همراه جدا شده از نفت ارزش حرارتی زیادی دارد اما قبل از استفاده از آن به‌عنوان سوخت می‌توان اجزاء سنگین‌تر آنرا در واحدهای گاز مایع جدا کرده و برای تولید فرآورده‌های ارزشمند نفتی یا پتروشیمیایی مصرف نمود. گاز سبک باقیمانده می‌تواند در صنایع دیگر پتروشیمی به‌کار رفته یا به شبکه‌ی گاز مصرفی کشور یا صادرات اضافه شود. گاز همراه همچنین بهترین گزینه برای تزریق در مخازن زیرزمینی نفت با هدف ازدیاد برداشت از مخازن است. در این مقاله متغیرهای اقتصادی برای تزریق گاز در میادین نفتی، تبدیل گاز به برق و کاربرد پتروشیمیایی (تولید متانول) با یکدیگر مقایسه گردیده و منافع اقتصادی هریک در شرایط مختلف با یکدیگر سنجیده شده است.

در قسمت نخست این مقاله به کاربردهای مختلف جمع آوری گازهای طبیعی مانند جلوگیری از سوزاندن آنها و حفظ یک ثروت ملی اشاره شده است. در بخش دوم این مقاله، وضعیت کنونی گازهای همراه تولیدی و طرح های در حال بهره‌برداری آن ارائه شده است.

در بخش سوم نیز برنامه‌های آینده وزارت نفت در زمینه سیستم های جمع آوری گاز همراه همراه با جداولی نشان داده شده است. در بخش انتهایی این مقاله نیز خلاصه ای نموداری و جدولی از ارزیابی اقتصادی کاربردهای مختلف گازهای همراه ارائه شده است.

در قسمت نتیجه گیری مقاله، سناریو گاز همراه به درون مخازن سودآورترین پروژه با نرخ بازگشت سرمایه 102 درصد ارزیابی می شود. سناریو تولید برق با نرخ بازگشت سرمیاه 60 درصد و سناریو تولید متانول نیز با نرخ بازگشت 17 درصد در جایگاه های بعدی این ارزیابی قرار می گیرند.

مجله: اکتشاف و تولید نفت و گاز

نوع مقاله: تحلیلی-کاربردی

نویسندگان:

سجاد خلیلی1*، محمدامین همت1

1. معاونت نظارت بر منابع هیدروکربنی وزارت نفت

*. ایمیل نویسنده مسئول مقاله: kalilisajjad@yahoo.com

واژگان کلیدی:

گاز همراه، جمع آوری گاز، تزریق، ارزیابی اقتصادی، تولید برق، تولید متانول

فایل دریافت مقاله:

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن