طراحی یک ساختمان انرژی صفر و بهینه برای مناطق گرم و خشک و ارزیابی کاهش آلاینده ها

«طراحی یک ساختمان انرژی صفر و بهینه برای مناطق گرم و خشک و ارزیابی کاهش آلاینده ها» عنوان پایان نامه ایست که در پژوهشگاه مواد و انرژی ارائه شده است.

به گزارش «انرژی امروز»، در چکیده این پایان نامه آمده است: امروزه مفهوم ساختمان انرژی صفر در جوامع علمی شناخته شده و گسترش یافته است. اتحادیه اروپا برای سال 2050 اهداف بلند مدت نظر گرفته است. به منظور کاهش انتشار GHG خانگی از سال 1990 الی 2050 به میزان 80 تا 95 درصد، بخش ساختمانی باید مورد بازسازی عمیق قرار بگیرد. بنابراین تمایل به طراحی و راه‌حل‌هایی فناورانه جهت دست یابی ساختمان به انرژی صفر زیاد شده است.

این پروژه به بررسی چند تکنولوژی سازنده یا سیستم‌های تولید انرژی که در ساخت همچنین ساختمان‌هایی با قابلیت ذخیره سازی انرژی می پردازد که سعی در دستیابی به انرژی صفر دارند. برای این منظور ابتدا ساختمان به لحاظ معماری طراحی شد که در این مرحله، پس از بررسی گزینه‌های موجود، استفاده از دیوار پیش ساخته LSF به عنوان مصالح ساختمان به عنوان ماده بهینه انتخاب گردید. به لحاظ هواشناختی نیز بررسی‌هایی برروی مشخصه‌های خورشیدی در منطقه جغرافیایی مهرآباد تعیین گردید.

 انرژی برق لازم جهت تامین نیازهای داخلی ساختمان (روشنائی، گرمایش و سرمایش)، سیستم‌ فتوولتائیکی در مد متصل به شبکه برای این ساختمان طراحی شد که شبیه‌سازی‌ انجام‌شده مقدار انرژی تولیدشده توسط سیستم فتوولتائیک را برابر 2252 kWh year و مصرف انرژی ساختمان 2019 kWh year را نشان داد. هم‌چنین مشخص گردید که با طراحی 12 ماژول فتوولتائیک بر سقف ساختمان انرژی صفر با مجموع سطح موثر 05 18 m2 می‌توان، تابش کل 7 20621 kWh از خورشید بر سطح سلول و نهایتا 1 2469 kWh برق در شبکه خانگی تولید کرد.

محاسبات در شبیه-سازی نشان داد که با استفاده از سیستم فتوولتائیک از انتشار 1310 کیلوگرم CO2 در سال جلوگیری می‌شود. سیستم گرمایش خورشیدی نیز با نرم‌افزار T*SOL شبیه‌سازی شد. از بین سیستم‌های گرمایشی طراحی شده، حالت مخزن در مخزن با بیشترین بازدهی %5 15 به عنوان سیستم بهینه‌ی گرمایش خورشیدی انتخاب شد. با سیستم گرمایش خورشیدی به صورت لوله خلاء به همراه دو مخزن، یکی در داخل دیگری، و تنظیم مصرف روزانه آب متوسط160 لیتر آب در دمای مطلوب C 50 با ظرفیت مخزن 750 لیتر (180 750) با توان اسمی 4 5 کیلو وات طراحی شد، به طوری‌که این سیستم از انتشار سالیانه‌ی 1676 کیلوگرم گاز CO2 جلوگیری می‌کند.

واژگان کلیدی: ساختمان انرژی صفر، پنل فتوولتائیک، گرمایش خورشیدی، کاهش تولید کربن دی اکسید

نویسنده: علی ادریس آبادی

استاد راهنما: فرح سادات هالک، حمیدرضا حقگو

استاد مشاور: محمد امینی

سال انتشار: زمستان 95

ارتباط با استاد راهنما: f-halek@merc.ac.ir

لینک دریافت پایان نامه:

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن