صرفه‌جویی در مصرف انرژی با پنجره‌های هوشمند

پژوهشگران دانشگاه استنفورد موفق به توسعه پنجره هایی شده اند که توانایی تغییر رنگ و شفافیت نسبت به میزان تشعشعات نور خورشید را داشته و می تواند دمای محل را ثابت نگه دارد.

به گزارش خبرنگار دانش و فناوری «انرژی امروز»، پنجره های هوشمند قادرند که در محل کار، ماشین، خانه و بسیاری از محل های مورد استفاده روزمره ما نصب شده و از هزینه های سرمایشی و گرمایشی و نصب سایبان ها بکاهند. با وجود اینکه تکنولوژی پنجره های هوشمند جدید نبوده است ولی تاکنون محققان قادر به توسعه و تولید آن ها در مقیاس انبوه نشده اند. در تکنولوژی موجود از موادی مانند تنگستن کاربید استفاده می شود که هنگام  عبور جریان الکتریسیته تغییر رنگ می دهد. این مواد بسیار گران بوده رنگی متمایل به آبی دارند؛ برای تغییر رنگ و کدر شدن پنجره حدودا 20 دقیقه زمان نیاز است که زمانی زیاد محسوب می شود.

نمونه اولیه طرح جدید پنجره هوشمند که توسط مگکی و تیم او توسعه یافته است از جابه جایی محلول مس و فلزی دیگر در صفحه ای شفاف حاوی اکسید قلع-ایندیوم که توسط نانوذرات پلاتیوم اصلاح شده اند، تشکیل شده است. هنگامی که پنجره شفاف است، قادر به عبور 80 درصد نور محیط اطراف است و در زمان تاریکی خود می تواند تشعشعات را تا کمتر از 5 درصد برساند. پژوهشگران برای اثبات دوام ابداع خود، حداقل 5500 بار این پنجره را روشن و خاموش کردند و هیج نشانی از تنزل عملکرد آن مشاهد نکردند.

مکگی درارتباط با این ابداع می گوید: ` هنوز راه زیادی باقی مانده است؛ هم اکنون چالش بزرگ پیش رو سطحی است که طرح اولیه ما می تواند پوشش دهد (سطحی با ابعاد 25 سانتی متر مربع)، اما برای حل این مشکل ایده هایی نیز داریم.` تیم او به دنبال تکرار و سعی و خطا در استفاده از الکترودهای فلزی مختلف و کاهش هزینه های ساخت مدل خود تا نصف مدل های موجود در بازار می باشند.

مکگی در ادامه می افزاید: `تکنولوژی ما قادر است شدت نور در خانه و ماشین های ما را بهینه کرده و تا 20 دصد از انرژی را صرفه جویی کند. این تکنولوژی یکی از مهمترین شاخه های مورد مطالعه در دانشگاه ها در سال های اخیر بوده و  وجود فرصت های زیاد برای پیشرفت در این حوزه ما باعث می شود ما با انگیزه بیشتر راه خود را ادامه دهیم.`

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن