ساخت بزرگ‌ترین کارخانه بازیافت باتری‌های برقی در اروپا

گلنکور به دنبال تامین مواد اولیه حیاتی مورد نیاز خودروسازان

شرکت گلنکور بزرگ‌ترین کارخانه بازیافت باتری خودروهای برقی اروپا را برنامه‌ریزی می‌کند. این گروه بازرگانانی که بیشترین فعالیتش در زمینه معدن است، قصد دارد تجارت خود را با توجه به تقاضای زیاد خودروهای برقی، در همین زمینه گسترش دهد.

این شرکت مستقر در سوئیس که یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های بازرگانی منابع طبیعی جهان با تجارت کالا و تجهیزات معدنی است، یک مطالعه مشترک را با Li-Cycle کانادا (بازیافت باتری‌های لیتیومی) برای ساخت این تاسیسات در ایتالیا تا سال 2027 آغاز کرده است.

شرکت گلنکور که 10 درصد از سهام بورس لندن در زمینه Li-Cycle را در اختیار دارد، قصد دارد کارخانه ذوب روی و سرب خود را در ساردینیا برای تولید لیتیوم، نیکل و کبالت (فلزات کلیدی مورد استفاده در ساخت باتری خودروهای الکتریکی) تغییر کاربری دهد.

تبدیل این کارخانه 94 ساله، کنترل گلنکور را بر تامین مواد اولیه حیاتی مورد نیاز خودروسازان افزایش می‌دهد. این تغییر همچنین نقشی پیشرو در بازیافت باتری به گلنکور می‌بخشد ضمن اینکه مجموعه معادن مس، نیکل و کبالت این شرکت را تقویت می‌کند. گلنکور در حال حاضر خود را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازیافت فلزات در جهان تثبیت کرده است.

گری ناگل، مدیر اجرایی گلنکور، گفته که بازیافت در حال حاضر 200 تا 250 میلیون دلار از درآمد شرکت، قبل از بهره، مالیات، استهلاک و استهلاک را به همراه دارد. مجموع درآمد گلنکور در سال 2022 میلادی 34.1 میلیارد دلار بوده است.

او افزود: «انتظار می‌رود رشد این رشد تصاعدی باشد زیرا ده‌ها میلیون خودروی الکتریکی در سراسر جهان پس 8 تا 15 سال کارکرد در ردیف خودروهای قابل بازیافت قرار خواهند گرفت.»

تفکیک مواد مفید از باتری‌های خرد شده در مرکز بازیافت روچستر

تیم جانستون، یکی از بنیان‌گذاران و رئیس Li-Cycle، نیز گفت: «این یک پروژه برجسته برای صنعت بازیافت باتری اروپاست. به زودی به این دارایی‌ها نیازمند خواهیم شد.»

طرح مورد نظر گلنکور در سایت ساردینیا شامل بازیافت وسایل الکترونیکی قابل حمل اما غیرقابل استفاده، ضایعات تولید باتری و باتری‌های قدیمی EV برای تولید منابع لیتیوم، نیکل و کبالت است. این کارخانه قادر به پردازش حدوداً 50هزار تا 70هزار تن باتری خرد شده خواهد بود.

مواد بازیافتی این باتری‌ها برای استخراج مواد خام تحت فرآیندهای هیدرومتالورژی قرار می‌گیرند. گسترش سایت بازیافت در ساردینیا تا جایی ادامه خواهد یافت که قادر به پردازش مواد 600هزار خودروی برقی استفاده شده باشد. باتوجه به کمبود منابع معدنی در اروپا، بازیافت نقش مهمی در کاهش تقاضا برای این مواد اولیه می‌کند.

شرکت بازیافت باتری Li-Cycle پیش‌بینی کرده که 10 درصد از تقاضای لیتیوم اروپا با عرضه بازیافتی تا سال 2030 برآورده می‌شود.

براساس پیشنهاد قانون‌گذاران اتحادیه اروپا، از سال 2030 به بعد باتری‌های خودروهای برقی باید دارای مقدار معینی از مواد خام بازیافتی باشند. 6 سال بعد از آن، این مواد به 20 درصد برای کبالت، 10 درصد برای لیتیوم و 12 درصد برای نیکل افزایش می‌یابد.

بازیافت باتری‌ها امری خطرناک است. برآورد زمان پردازش حجم زیادی از باتری‌های EV دشوار است زیرا پیش‌بینی طول عمر آنها ابتدا در خودروهای الکتریکی و سپس در صنایعی مانند ذخیره‌سازی انرژی کار آسانی نیست.

شرکت Li-Cycle در آمریکای شمالی یک مرکز پردازش بزرگ در روچستر (نزدیک به  نیویورک) ساخته که به اندازه نصف تاسیسات برنامه‌ریزی شده در ساردینیاست و ساخت آن 485 میلیون دلار هزینه در بر داشته است.

هزینه کارخانه ساردینیا هنوز مشخص نشده اما این دو شرکت اعلام کرده‌‌اند که نیازمند سرمایه کمتری نسبت به روچستر است، زیرا می‌توانند از زیرساخت‌های موجود در ایتالیا برای کمک به کاهش هزینه‌ها استفاده کنند. آنها امیدوار به استفاده از یک سایت خرد کردن باتری در آلمان هستند که قرار است در اواسط سال جاری افتتاح شود. سایت‌های بیشتری نیز قرار است در نروژ و فرانسه تغییر کاربری دهند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن