کتاب «انرژی در پایان جهان: حماسه جزایر اورکنی (زیرساخت‌ها)»

جزایر اورکنی، در سواحل شمالی اسکاتلند، به دایره قطب شمال نزدیکتر هستند تا لندن. این جزایر که توسط دریاهای خشن احاطه شده‌اند و توسط ابرها و مه پوشانده شده‌اند، به نظر می‌رسد که لبه جهان شناخته شده را نشان می‌دهند. و با این حال، آنها مرکزی برای نوآوری در فناوری انرژی، از انرژی دریایی گرفته تا شبکه‌های سوخت هیدروژنی هستند که علاقه سرمایه گذاران خطرپذیر و جوامع محلی را به خود جلب می‌کنند. در این کتاب، لورا واتس داستان ساخت آینده انرژی در لبه جهان را بیان می‌کند.

واتس به ما می‌گوید که اورکنی شش هزار سال است که از نوک پیکان و دایره‌های سنگی گرفته تا نمونه‌های اولیه انرژی موج و جزر و مد را می‌سازد. آثار تمام اعصار- سنگ، برنز، آهن، وایکینگ، سیلیکون- در همه جا قابل مشاهده است. ساکنان جزیره زمانی که مجبور به مقابله با زیرساخت انرژی که از قبل رشد کرده بود شدند به نوآوری در انرژی روی آوردند. امروزه، اورکنی مرکز انرژی دریایی اروپا است که در سال 2003 تأسیس شد. حدود 40 مرکز آزمایش انرژی دریایی در دریای آزاد در جهان وجود دارد که بسیاری از آنها از تخصص اورکنی استفاده م‌کنند. این جزایر بیشتر از آنچه که استفاده می‌کنند انرژی تجدیدپذیر تولید می‌کنند، شبکه‌های سوخت هیدروژنی و ماشین‌های الکتریکی در حال رشد هستند و صدها توربین بادی کوچک و یک شبکه هوشمند ده ساله دارند. واتس با آمیختن داستان سرایی و قوم نگاری، تجربه گرایی و تغزل، حماسه انرژی اورکنی را روایت می‌کند– شرحی از این که چگونه جزایر در مواجهه با چیزهای به ظاهر غیرممکن، آینده کم کربن خود را خلق می‌کنند. واتس نشان می دهد که جزایر اورکنی بازی طولانی‌ای انجام می‌دهند و برای شش هزار سال آینده آینده انرژی را می‌سازند.

کتاب: انرژی در پایان جهان: حماسه جزایر اورکنی (زیرساخت‌ها)

نویسنده: لورا واتس

انتشارات: ام‌آی‌تی

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن