بازنگری هند در سیاست‌های تولید برق هسته‌ای

نگاه مثبت وزیر انرژی اتمی هند به شرکت‌های خصوصی

در هندوستان صنعت انرژی هسته‌ای، تحت کنترل دولت است. کمبود برق در نقاط مختلف این کشور دولتی‌ها را وادار کرده بررسی اجازه مشارکت بیشتر به شرکت‌های خصوصی را مدنظر قرار دهند. آنها می‌گویند این مشارکت با هدف توسعه رآکتورهای کوچک ماژولار برای کمک به کربن‌زدایی است.

جیتندرا سینگ، وزیر انرژی اتمی فدرال، در پاسخی کتبی به سوالات پارلمان گفت که این کشور در حال بازنگری قانون شش دهه انرژی اتمی خود است تا اجازه مشارکت بیشتر شرکت‌های غیردولتی را بدهد. هند مدتی است که به شرکت‌های خصوصی اجازه ساخت و ساز در نیروگاه‌های هسته‌ای را داده، اما هنوز کنترل چرخه سوخت (عملیات و مدیریت) توسط شرکت‌های دولت فدرال انجام می‌شود.

طی ماه‌های اخیر در هندوستان بحث درمورد رآکتورهای ماژولار یا SMR در ماه‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته است. سومین تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای جهان به دنبال منابع پاک انرژی برای کاهش وابستگی خود به زغال‌سنگ است. در حال حدود 70 درصد از برق هند توسط نیروگاه‌های زغال‌سنگی تولید می‌شود. این کشور متعهد شده که در نیمی از ظرفیت تولید برق خود تا سال 2030 از منابع پاک استفاده کند. این نقطه عطفی در هدف هندی‌ها برای کربن صفر شدن تا سال 2070 به شمار می‌رود.

نیروگاه اتمی «نورورا» در ایالت اوتارپرادش هندوستان

سینگ گفت که مذاکرات فنی دقیقی برای ارزیابی امکان‌سنجی فن‌آوری SMR در حال انجام است و دولت در حال بررسی همکاری با سایر کشورها برای توسعه مشترک چنین رآکتورهایی است.

شرکت دولتی NTPC Ltd.، بزرگ‌ترین تولیدکننده برق کشور، با ورود این موضوع به عنوان یک قهرمان هسته‌ای ظاهر شده و روی SMR‌ها شرط‌بندی کرده است. البته این یک ریسک حساب‌شده است زیرا ساخت SMR‌ها سریع‌تر و سازگاری آنها با نیازهای شبکه آسان‌تر است. SMR‌ها همچنین می‌توانند به عنوان یک راه‌حل برق خارج از شبکه برای نقاط دوردست هندوستان کارآیی داشته باشند.

با این حال، این فن‌آوری هنور نوپاست. به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تا سال گذشته تنها دو رآکتور در یک پروژه هسته‌ای شناور در روسیه و دو رآکتور دیگر نیز در چین فعال بودند.

وزیر انرژی اتمی فدرال گفت: «هند در حال حاضر حدود 7.5 گیگاوات ظرفیت انرژی اتمی دارد که تمام آن توسط شرکت دولتی انرژی هسته‌ای هند اداره می‌شود. با این حال این کشور قصد دارد تا سال 2031 آن را به 22.5 گیگاوات افزایش دهد. البته برای تحقق این افزایش در درجه اول باید روی نیروگاه‌های بزرگ حساب باز کرد و سپس به سمت بخش خصوصی رفت.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن