برگزیت بازنده اصلی پروژه ایتر

دانشمندانی که تحت نظارت اروپا در حال کار بر روی انرژی‌های جدید هستند، ترزا می را متهم می‌کنند که با دیوار سیاسی جدیدی که بین محققان کشیده است، توسعه علوم را به خطر انداخته است.

به گزارش «انرژی امروز» پروفسور تونی دان، گفت: برگزیت و تصمیم بریتانیا برای خروج از آژانس اتمی اتحادیه اروپا، به این معنی خواهد بود که «تاثیرات منفی قوی» بر تحقیقات هم‌جوشی هسته‌ای خواهد داشت.

دانشمندان بریتانیا و اتحادیه اروپا در برنامه‌ای مشترک همکاری می‌کنند که اولین پیشرفت‌ها در زمینه تکنولوژی هم‌جوشی هسته‌ای را رقم خواهد زد، فرآیندی که مرکز خورشید رخ می‌دهد و با دستیابی به آن،‌ دوران جدیدی در حوزه انرژی‌های پاک، ارزان و ایمن آغاز خواهد شد.

پروفسور دان،‌که با ایندیپندنت گفت‌وگو کرده است، می‌گوید: برگزیت «بازدارنده تحقیقات هم‌جوشی هسته‌ای» است و سدی غیرقابل نفوذ در برابر همکاری با اتحادیه اروپا برای به اشتراک گذاری دانش و تحقیقات است.

دیگر دانشمندان هم معتقد هستند که خروج بریتانیا از یورواتم تامین برق بریتانیا را با مشکل مواجه کرده، و برنامه‌های مقابله با سرطان به خطر افتاده و مشکلاتی برای برقی کردن خودروها در بریتانیا به وجود خواهد آمد.

از این رو این محققان بر این باورند که اولویت دولت باید جلوگیری از قطع ارتباط بریتانیا با یورواتم باشد.

پروفسور دان، مدیر یوروفیوژن EuroFusion است که سازمانی زیرمجموعه از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی هم‌جوشی هسته‌ای اروپاست.  

او معتقد است برگزیت تنها بازنده این برنامه است،‌ برگزیت بر اروپا، بریتانیا و تمام تحقیقات مربوط به تولید برق از هم‌جوشی تاثیر منفی خواهد داشت.

در حال حاضر راکتورهای هسته‌ای برق را با شکافت هسته‌ای تولید می‌کنند،‌ یعنی در واقع اتم اورانیم شکافته می‌شود و انرژی حاصل از این شکافت باعث به حرکت درآمدن توربین‌ها و تولید برق می‌شود.

اما دانشمندان بر این باورند که اگر بتوان اتم‌های هیدروژن را از طریق هم‌جوشی به هم نزدیک کرد، چهار برابر بیشتر انرژی تولید می‌کند و در عین حال گاز هلیوم هم به عنوان محصول جانبی تولید می‌شود و زائدات حاصل از شکاف نیز در این فرآیند وجود نخواهد داشت.

در پروژه بین‌المللی ایتر در فرانسه، یوروفیوژن و دیگر دانشمندان در تلاشند بتوانند یک حلقه عظیم مغناطیسی بسازند که می‌تواند ایزوتوپ‌های هیدروژن را در دمای 150 میلیون درجه سلسیوس به هم جوش دهد.

پروفسور دان با یادآوری این‌که در دوران جنگ سرد دانشمندان هم‌جوشی هسته‌ای توانستند رونالد ریگان و میخاییل گورباچف، روسای جمهور ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سابق را تشویق کنند تا پروژه ایتر را راه‌اندازی نمایند تاکید می‌کند در حال حاضر هم در همین پروژه دانشمندان و مراکز تحقیقاتی روسیه و اوکراین علی‌رغم تنش‌های سیاسی موجود در این پروژه در کنار هم کار می‌کنند.

او می‌گوید: بدبختانه وقتی اوکراین به این پروژه پیوست، ترزا می دیوار سیاسی جدید را درست کرد.

دان ادامه می‌دهد: این مانع جدید بر سر راه دانشمندان هم‌جوشی هسته‌ای است چون محققین بریتانیا جزو بازیگران اصلی اتحادیه اروپا و تحقیقات بین‌المللی هم‌جوشی هسته‌ای هستند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن