کاهش زمان سفر، ارمغان راهآهن برلین مونیخ
تا پایان سال جاری میلادی مدت زمان سفر با قطار میان برلین و مونیخ به طرز چشمگیری کاهش مییابد و به حدود ۴ ساعت میرسد. راه آهن آلمان این تغییر را بزرگترین بهبود سرویسدهی در تاریخ فعالیت خود توصیف کرده است.
به گزارش «انرژی امروز» استفادهکنندگان از قطارهای بینشهری آلمان به زودی با گستردهترین تغییرات در برنامهی حرکت قطارها در دهههای اخیر روبرو خواهند شد.
علت این تغییرات به بهرهبرداری رسیدن یک مسیر جدید برای رفت و آمد قطارهای سریعالسیر بین برلین و مونیخ است که مطابق برنامه کار احداث آن در ماههای آینده به پایان میرسد.
ریچارد لوتس، رئیس شرکت راهآهن آلمان (دویچهبان) جمعه (۱۶ ژوئن ۲۶ خرداد) با اعلام این خبر، زمان آغاز این تغییرات را ماه دسامبر عنوان کرد.
به گفتهی لوتس احداث این مسیر از جنبههای بسیاری «پروژهای با ابعاد تاریخی» است و برنامههای حرکت تمام قطارها در ایستگاههای مبدا و مقصد متناسب با زمان حرکت و رسیدن قطار برلین مونیخ تغییر خواهد کرد.
کاهش سی درصدی زمان سفر
از دهم دسامبر امسال، مسافران قطار برای طی کردن فاصله میان دو کلانشهر آلمان یک سوم کمتر زمان نیاز دارند و حدود دو ساعت سریعتر به مقصد میرسند.
در حال حاضر سریعترین قطارها برای این مسیر اندکی بیش از ۶ ساعت در راه هستند که این مدت از چند ماه دیگر به اندکی کمتر از ۴ ساعت کاهش خواهد یافت.
رئیس شرکت راهآهن آلمان میگوید احداث مسیر قطارهای فوق سریع بین برلین و مونیخ بزرگترین بهبود سرویسدهی در تاریخ فعالیت این شرکت است.
سابقه راه آهن آلمان به دههی سی قرن نوزدهم بازمیگردد. در سال ۱۹۹۴ و چهار سال پس از وحدت دو آلمان، دو شرکت راهآهن شرق و غرب در یکدیگر ادغام شدند و اکنون طول خطوط شبکه ریلی در این کشور به بیش از ۳۸ هزار کیلومتر میرسد.
قرار است روزی سه قطار فوق سریع از هر یک از ایستگاههای مرکزی برلین و مونیخ به مقصد یکدیگر حرکت کنند. آغاز مطالعه و طرحریزی برای احداث این مسیر به حدود ربع قرن پیش بازمیگردد.
چنان که ریچارد لوتس گفته هزینه احداث این مسیر ده میلیارد یورو است و به لحاظ زمان و مخارج، این پروژه کاملا مطابق برنامه و پیشبینیها به بهرهبرداری میرسد.
شرکت راه آهن آلمان میگوید با بهرهبرداری از مسیر جدید قطارهای فوق سریع برخی از ایالتهای شرقی این کشور که زیرساختهای ضعیفتری دارند از خدمات ریلی بهتری برخوردار خواهند شد.
همچنین انتظار میرود برخی کلانشهرها، از جمله هامبورگ، فرانکفورت و اشتوتگارت نیز از مزایای این مسیر بهرهمند شوند. لوتس میگوید از ماه دسامبر هر نیم ساعت یک قطار فوق سریع از فرانکفورت به برلین و بالعکس در حرکت خواهد بود.