ساخت نمونه آزمایشگاهی ترانسفورماتور الکترونیک قدرت با توان 5 کیلوولت آمپر در پژوهشگاه نیرو

پژوهشگر گروه پژوهشی الکترونیک قدرت پژوهشگاه نیرو گفت: ترانسفورماتورهای الکترونیک قدرت به دلیل کنترل‌پذیری بالایی که دارند، می‌توانند به کمک شبکه توزیع آمده و رگولاسیون ولتاژ و تنظیم ولتاژ خوبی را برای شبکه ایجاد کنند.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، مهدی بابایی رگنی بیان کرد: با توجه به اینکه در شبکه‌های توزیع عنصر کنترل پذیری وجود ندارد، یکی از مشکلات در شبکه‌های توزیع، افزایش و کاهش بیش از حد اندازه ولتاژ است که باعث آسیب زدن به تجهیزات برقی مصرف‌کننده‌ها می‌شود.

وی افزود:  بر این اساس یکی از تجهیزات نسبتا مدرنی که اخیرا در صنعت برق معرفی شده ترانسفورماتورهای الکترونیک قدرت است که به دلیل کنترل‌پذیری بالایی که دارد، می‌تواند به کمک شبکه توزیع بیاید و رگولاسیون ولتاژ و تنظیم ولتاژ خوبی را برای شبکه ایجاد کند.

پژوهشگر گروه پژوهشی الکترونیک قدرت پژوهشگاه نیرو از طراحی و ساخت نمونه آزمایشگاهی ترانسفورماتورهای الکترونیک قدرت با توان 5 کیلوولت آمپر در پژوهشگاه نیرو خبر داد و افزود: در سال‌های اخیر به دليل رشد بار، افزايش نفوذ انرژي‎هاي تجديدپذير و آرايش‎هاي مختلفي که از منابع توليد پراکنده وجود دارد، شبکه­‌هاي توزيع هوشمند بيشتر مورد توجه قرار گرفته است و آينده شبکه توزيع برق به سمت شبکه‌­هاي هوشمند خواهد رفت به همین دلیل جهت بستر­سازي و آماده کردن شبکه توزيع براي يک شبکه کاملا کنترل شونده، استفاده از  تکنولوژي ترانسفورماتورهای الکترونیک قدرت ضروري است.

بابایی رگنی تصریح کرد: ترانسفورماتورها وظیفه تبدیل ولتاژ در شبکه را بر عهده دارند و نمونه‌های قدیمی ترانسفورماتورها وزن و حجم بالایی دارند اما در ترانسفورماتورهای الکترونیک قدرت، با افزایش فرکانس، حجم و وزن کاهش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: اخیرا این ترانسفورماتورها به عنوان ترانسفورماتورهای پیشرفته‌تر که با استفاده از ادوات الکترونیک قدرت بوده و ترانسفورماتور الکترونیک قدرت نام دارد در  دنیا مورد توجه قرار گفته است که می‌تواند کیفیت توان بالاتری را به مصرف کننده بدهد و باعث کاهش تلفات در شبکه توزیع نیز گردد.

این محقق ادامه داد: در این پروژه، ابتدا مطالعات کاملی در مورد انواع توپولوژی­‌های ترانسفورماتورهای الکترونیک قدرت (PET  یا SST) انجام شد و بر این اساس، طراحی یک ترانسفورماتور الکترونیک قدرت سه طبقه در دستور کار قرار گرفت و با بررسی ساختارهای موجود برای مبدل‌­های طبقات مختلف، ساختاری مناسب با اهداف که برای نمونه‌های صنعتی و توان واقعی قابل توسعه باشد و قابلیت ایجاد اصلاحاتی در ساختار انتخاب شده با هدف کاهش قیمت ساخت را داشته باشد، انتخاب شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن