مجتمع نفت محمودآباد و اعتباری که روز به روز از نفت کم می‌شود!

حمیدرضا شکوهی | روزنامه نگار

 

مجتمع نفت محمودآباد در کنار ساحل دریای مازندران، مجتمعی متعلق به دههاهزار نفر از کارکنان صنعت نفت و خانواده های آنهاست که باید سالها صبر کنند تا نوبتشان برسد و بتوانند پس از سالها کار و تلاش بعضا در مناطق دوردست، همراه با خانواده خود، چند روزی در آنجا آرامش بگیرند.

اما به تازگی در پی دستور رئیس جمهور برای آزادسازی سواحل، ساحل مجتمع محمودآباد از نفتی ها گرفته شد تا عموم مردم بتوانند از ساحل و استخر و سایر امکانات و حتی رستوران مجتمع استفاده کنند! اما سه سوال:

1- آیا کارکنان نفت، جزو مردمان عادی همین سرزمین نیستند که ساحلی را که می توانستند هر چند سال یکبار در مجتمع محمودآباد از آن استفاده کنند، از آنها دریغ کرده اید؟! از مردمی که در نفت کار میکنند ساحل را گرفته اید تا به بقیه مردم بدهید؟! کارکنان نفت که سالها در نوبت می مانند تا چند روزی در این مجتمع اقامت کنند وقتی با ساحلی شلوغ و رستوران و امکاناتی که همه می توانند از آن استفاده کنند مواجه شوند، چگونه می توانند همراه خانواده آرامش بگیرند؟ اصولا امکانات این مجتمع متناسب با ظرفیت آن طراحی شده و اگر قرار باشد ساحل و رستوران و سایر امکانات آن متعلق به دیگران هم باشد، دیگر اقامت در این مجتمع چه فایده ای برای کارکنان نفت دارد؟!

2- آیا در شمال کشور، مشکل کمبود ساحل داریم یا مشکل کمبود امکانات؟! سواحل عمومی شمال کشور چنان دچار کمبود امکانات هستند که وقتی آن را نه با سواحل امارات و قطر، بلکه با سواحل ترکیه و جمهوری آذربایجان مقایسه کنید می‌بینید که فاصله از زمین تا آسمان است! چرا تلاشی را که برای آزادسازی سواحل خرج می‌کنید، صرف افزایش امکانات سواحل موجود نمی‌کنید؟! پاسخ روشن است: چون صرفه اقتصادی در این است که از سواحل شیک و آماده‌ای همچون ساحل مجتمع نفت محمودآباد استفاده کرد! ای کاش این پیگیری و تلاشی که مسئولان محترم در آزادسازی سواحل شمال داشتند، در افزایش امکانات سواحل و حفظ آنها صرف می‌کردند تا مثلا شاهد سرازیرشدن فاضلاب به دریا، از جمله در نقاطی از همین شهر محمودآباد نبودیم!

3- آیا تمام سواحل متعلق به مجتمع های اقامتی سازمانها و ارگانها و نهادها در شمال کشور آزادسازی شده یا آزاد خواهد شد؟! اگر در تعطیلات عید نوروز گذرتان به شمال کشور افتاد می توانید ببینید و قضاوت کنید. شواهد نشان می دهد همه سواحل آزاد نمی شود. آزادسازی سواحل از مجتمع نفت محمودآباد آغاز شد چون در دهه های اخیر به مرور زمان از اعتبار نفت و نفتی ها در این کشور کم شد. زمانی نفت در این کشور متمایز بود. هم منبع درآمد کشور بود و هم به پشتوانه همین موضوع، نفتی ها مورد احترام بودند؛ در سخت ترین شرایط کار می کردند و به همین دلیل امکاناتی مناسب برایشان فراهم می شد تا آن سختی را تاب بیاورند. اما همین حالا چه اعتباری برای نفتی ها قائلند؟ یک روز برای حقوق و مزایای آنها نقشه می کشند و روز دیگر برای اماکن اقامتی آنها! البته از وزیر نفت انتظاری نیست که در هیات دولت از حقوق نفتی ها دفاع کند چراکه حتی درباره انتصابات نفت هم بعضا نمیتواند حرف خود را به کرسی بنشاند.

برای نفت و نفتی ها، فقط یک اسم مانده و دیگر هیچ! احتمالا به زودی منت هم بر سرشان می گذارند که خدا را شکر کنید ساختمان مجتمع محمودآباد را عمومی نکردیم! کاری که سالها پیش سازمان گردشگری ومیراث فرهنگی میخواست انجام دهد و ناکام ماند! فعلا که نماینده ویژه رئیس جمهور هنگام بازدید از مجتمع محمودآباد مژده داده استخر مجتمع را که کنار دریا ساخته شده خراب نمی کنند! دستشان درد نکند!

 

منبع: ایران اویل

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن