آینده آب‌تیمور در دستان لوک‌اویل و مرسک؟

باتوجه به جذابیت پیشنهاد مرسک و شانس بالای آن، اکنون لوک‌اویل قصد دارد با این شرکت در توسعه آب‌تیمور شریک شود. باتوجه به تملک مرسک از سوی توتال، این موضوع باید قبلا مورد بررسی قرار گیرد.

رامین فروزنده در کانال تلگرامی «اقتصاد و نفت» در خصوص حضور لوک اویل در کنار مرسک برای توسعه میدان آب تیمور نوشت: شرکت لوک‌اویل اعلام کرده برنامه‌هایش برای توسعه آب‌تیمور و منصوری مطابق انتظارات شرکت نفت ایران نبوده است و آنها در حال مذاکرات بیشتر هستند. به گفته مدیرعامل این شرکت، تنها تولید بیشتر هدف نیست، بلکه اهداف مالی نیز اهمیت دارند.

حضور لوک‌اویل در کنار مرسک، از جنبه استراتژی‌های توسعه میادین توسط وزارت نفت (حضور همزمان شرکت‌های شرقی و غربی) قابل‌دفاع به نظر می‌رسد. چنانکه پس از فاز 11 پارس جنوبی، احتمالا در آزادگان و یک میدان دیگر نیز سناریوهای مشابهی رقم خواهد خورد. البته این مساله ابعاد دیگری نیز دارد که در حوصله این نوشته نمی‌گنجد.

همان‌طور که قبلا گفته شد، آب‌تیمور نماد توسعه‌نیافتگی صنعت نفت ایران است. هم‌اکنون روزانه 50هزار بشکه نفت از این میدان تولید می‌شود، در حالی که شرکت مرسک پیشنهاد افزایش تولید را به 450هزار بشکه در روز (9 برابر) ارائه داده است. این شرکت تنها به وسیله Debottlenecking، یعنی رفع موانع تولید، افزایش 100 درصدی تولید را در برنامه دارد.

سوال مهم این است که اگر «توسعه و تولید» بقیه میادین نیز به شرکت‌های توانمند خارجی (با همکاری شرکای ایرانی) داده شود، تولید نفت ایران چقدر افزایش خواهد یافت؟ آیا بهتر نیست به جای مدیریت و تصدی‌گری کلیه امور توسط شرکت نفت، فضایی رقابتی به وجود آید تا منافع ملی حداکثر شود؟

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن